Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. oktober 2003.
Microsoft satser på det yngre Axapta-produkt, mener forhandlere, men det afvises softwaregiganten.
strategi
Uroen breder sig blandt landets forhandlere af virksomhedssystemet Navision - det tidligere Attain/Navision Financials. Ifølge flere forhandlere prioriterer Microsoft Axapta-systemet højere end Navision. Værst er dog udsagn fra Microsoft om, at Navision ikke er beregnet til internationale virksomheder.
Den besked fik omkring 100 af landets største Navision-brugere, da de var samlet til et brugerforum.
- Men mange havde købt Navision, og produktet var solgt netop med internationaliseringen som den store styrke, siger en forhandler, der alene har Navision på hylderne.
Lige som flere kolleger i samme situation, ønsker han ikke at stå frem for ikke at skade forholdet til Microsoft. Men Microsoft-udmeldingen vækker ekstra undren, da Navision i dag foreligger i flere landeudgaver end Axapta.
Microsofts præference for Axapta har fået forhandlere, der har begge de danske virksomhedssystemer på hylderne, til at lægge mere vægt på Axapta-siden. Systemet er da også yngre end Navision og derfor baseret på mere moderne teknologi.
Hos Aston Business Solutions i Danmark har man netop sagt farvel til tre Navision-udviklere og fremover uddannes på tværs af Navision og Axapta.
Slut med opdeling
- Vi skal kunne bruge samme ressourcer på begge platforme, siger Claus Hansen, administrerende direktør for Aston Business Solution i Danmark.
Axapta har den største vækst hos Aston. Endnu tegner Navision sig for halvdelen af omsætningen, men markedet er relativt mættet.
Hos konkurrenten Hands har man fået Navision-ordrer i hus fra nye, meget store kunder - kunder, som ellers ligger i Axapta-segmentet, oplyser den administrerende direktør Ole Wamsler.
- Men vi forbereder os på, at tyngden med tiden lægges på Axapta. Investeringer i nye brancheløsninger vil således primært tage udgangspunkt i den platform, siger Ole Wamsler.
Begge direktører siger imidlertid, at der er ikke fare på færde i Navision-lejren. Microsoft har garanteret, at de to produkter understøttes frem til 2012, og direktørerne udnævner enkelhed og driftssikkerhed som Navisions store fordele.
Uro vækker undren
Hos Microsoft vækker uroen undren. Ifølge Microsoft-direktør Peter Colsted fik Navision-forhandlerne bedre vilkår i foråret, idet Microsoft tog livet af den lille udgave af Axapta kaldet Small Business Solutions.
Han afviser, at Microsoft tager afstand fra Navision til internationalt brug, men fremhæver den kommende version af Axapta, som har visse ekstra funktioner.
At Microsoft har sagt til store Navision-kunder, at Axapta er det internationale produkt, forklarer han med, at disse virksomheder måske burde gå over på Axapta, der netop er rettet mod de større.
Debatten om Navision kontra Axapta er dog omsomst om få år, hvor, hvad der i dag kaldes Project Green, er afsluttet. Projektet gælder Microsofts første egenudviklede økonomisystemer. De ventes på markedet efter, at softwarekoncernen kommer med sit nye styresystem, Longhorn, der lanceres omkring årsskiftet 2005/2006.
Billedtekst:
Jesper Balser, medstifter af det oprindelige Navision, må se i øjnene, at Microsoft helst vil have de største internationale Navision-kunder over på Axapta-platformen. Navision var ellers storebror ved fusionen med Damgaard, som stod bag Axapta, og Navision-produktet findes i langt flere landeversioner. Mottoet "Navision - The way to grow" må skrottes. Arkivfoto: Torben Klint