Ingen strategi uden it-chefen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. september 2003.


It-chefen skal sidde med ved bordet, når der tages beslutninger om virksomhedens strategi. Men det er topledelsen, der skal invitere indenfor, og det sker ikke i dag.

ROLLE
Det halter med topledelsens forståelse for den rolle, it spiller for forretningsudviklingen. Den arbejder for simpelt med forretningsstrategi og inddrager ikke it i beslutningsprocessen, mener formanden for Dansk IT.
- It skal placeres tæt på ansvaret for forretningens processer, og det sker ikke i dag. Der er ingen mening i at snakke it-strategi, hvis den ikke er en del af forretningens overordnede strategi, siger Per Buchwaldt.
Det er ikke it-chefen, der skal tvinge sig adgang til direktionen. Der et ledelsen, der skal sørge for, at det sker.
- It-cheferne er gode til drift og support, men der ligger et massivt udviklingspotentiale i de forretningsmæssige projekter. Hvis ikke it-funktionen kommer til at spille en større rolle i forretningen, får virksomhederne ikke fordel af deres it-investeringer og de taber konkurrencekraft, siger Eivind Jørgensen, underdirektør i PLS Rambøll, der sammen med Dansk IT står bag rapporten IT i Praksis 2003.

Taletid i direktionen
I den årlige IT i Praksis-rapport opfordres de danske it-chefer til løsne grebet om de tekniske tøjler. I stedet skal de kaste sig over at forstå virksomhedens behov for at udvikling af forretningsprocesserne - og ikke mindst udvikle en grundlæggende forståelse af de kritiske forretningsprocesser.
It-chefen skal koncentrere sig om, at it skal bruges til at udvikle fremtidens forretningsområder, for it-chefen har i dag godt styr på drift og support, ligesom alle er klar over, hvor vigtig it er for virksomhedens drift, hedder det i rapporten.
- It-cheferne klarer deres opgave til et 10-tal, men de kan blive bedre til forretningsudvikling. Systemerne skal selvfølgelig køre, ellers får it-cheferne ikke meget taletid i direktionslokalet. Rapporten fastslår, at de virksomheder, der implementerer it-governance, altså hvor it og forretningsstrategi smelter sammen, viser bedre resultater, siger Eivind Jørgensen, PLS.
IT i Praksis-rapporten siger også, at tekniske beslutninger i overvejende grad træffes i it-funktionen, mens beslutninger om forretningssystemer de fleste steder træffes af forretningsledelsen.
Ingen fingre i teknikken
Men står it-cheferne virkelig nede i kælderen og mangler forretningsforståelse og indflydelse, mens de passer de vitale servere - hvis de da ikke lige installerer printerdrivere eller forhandler rabatter med telefonselskabet?
For Bogpa, der er grossistselskabet bag flere store boghandlerkæder i Danmark, er it selve forskellen på, om de er i markedet eller ej. Der er ti mand i it-afdelingen.
- Jeg har slet ikke fingrene i teknikken. Det har jeg en aftale med min systemchef om, at det lader jeg være med, siger Steen B. Jensen, it-chef i Bogpa. Hans job er udfyldt af strategi og ledelse.
- It er det strategiske omdrejningspunkt her i huset. Vi sælger produkter, man kan købe alle mulige andre steder. Det, der skiller os ud fra de andre, er vores logistik og flow og vores evne til hele tiden at trimme it-motoren. Der er der, vi kan konkurrere. Jeg kigger da ind i serverrummet engang imellem, men det er mest for at se, hvad de laver. Jeg er ikke operationel, men for de mindre virksomheder med måske kun to-tre it-folk bliver it-chefen ofte nødt til at være det. Der skal en vis volumen til, hvis du skal have en it-mand ansat, der kun arbejder på det strategiske og forretningsmæssige niveau, siger Steen B. Jensen.

Ikke bare drift
Danmarks største stålgrossist, LMG Stål, beskæftiger 500 og har en omsætning på 2,3 milliarder kroner. It-afdelingen har seks-syv ansatte, og it-chefen hedder Mads Henriksen. Han er uddannet datalog og har en HD, men beskæftiger sig ikke med teknik i sit arbejde. Han mener, at de danske virksomheder er ved at erkende, at it ikke bare er drift og omkostning.
- Før i tiden var it bare noget edb, der skulle køre, men i dag ved man godt, at it skal understøtte forretningen. Ledelsen her ser det som en væsentlig del af forretningsudviklingen. Vores kvalitetsstyringssystem og mange af vores helt centrale værktøjer er jo it-baseret. Selv om driftssikkerhed er vores vigtigste fokus, bruger vi også tid på forretningsudvikling. Men det er da rigtigt, at it-chefer i de små virksomheder fungerer mere som it-administrator, siger Mads Henriksen.
I LMG Stål har man udpeget to personer, der fungerer som bindeled mellem forretningen, it-systemet og brugerne. Den ene er tidligere salgschef, som kender forretningen rigtig godt, mens den anden er systemchef.
- På den måde er der hele tiden to sæt briller på i vores løsning, siger Mads Henriksen.

It-chefen skal langt op
Peter Skak Kristensen, der driver sin egen konsulent- og kursusvirksomhed, har arbejdet som konsulent i flere virksomheder. I dag underviser han it-administratorer og it-chefer i blandt andet udrulning af Windowsserver-platforme.
- Mange it-afdelinger laver brandslukning, og i de mindre virksomheder er de meget tekniske. Det bliver de nødt til at være. Det ville være rart, hvis de havde mulighed for at træde et skridt tilbage og tænke store tanker. Men det er svært, hvis der kun sidder tre-fire mand i it-afdelingen, som skal styre det hele. Jeg mener ikke, at en virksomhed i dag kan tage en væsentlig beslutning uden at it-chefen er med. Han skal langt op i organisationen og ikke sortere under økonomiafdelingen, for så skal han gennem økonomichefen med sine ideer først, og det gør kommandovejen for lang, mener Peter Skak Kristensen.
Erkendelsen af it-chefens kompetence skal komme fra direktionsgangen, mener Steen B. Jensen, it-chef i Bogpa.
- Jeg tror, mange virksomheder stadig ser it som noget teknisk. Der skal et paradigmeskift til, hvis ledelsen skal indse, at it ikke er en omkostningstung, uproduktiv investering. Og det er ikke it-chefen, der skal tvinge den erkendelse igennem, det skal ske i direktionen, siger han.

Under økonomiafdelingen
I Danogips med 450 ansatte, hvoraf halvdelen er it-brugere, står Peter Stensgaard i spidsen for en it-afdeling på tre mand. Selv arbejder han i København, mens it-afdelingens resterende to befinder sig Danogips' anden afdeling i Hobro.
- Jeg mener, jeg spiller en forholdsvis stor rolle i virksomhedens strategiske beslutninger. Men jeg kan da også godt hjælpe, hvis der er en printer, der driller. Det er bliver jeg også nødt til, når de andre sidder i Jylland, siger Peter Stensgaard.
Han oplever, at de virksomheder, han er i kontakt med, har en god forståelse for, at it-systemerne skal anvendes til at optimere forretningen.
Selv har Danogips organiseret sig med et it-koordineringsudvalg, hvor de stikker retningslinier ud for, hvad it-afdelingen skal arbejde med. Herfra informerer de også organisationen og træffer beslutninger om for eksempel nye officepakker eller opgradering af sikkerheden. Peter Stensgaard refererer i øvrigt til økonomidirektøren, da it-funktionen i Danogips hører under økonomiafdelingen.

Langsom erkendelse
Erkendelsen af it som strategisk og konkurrencemæssig parameter afhænger af branchetype og størrelse af virksomheden, mener Benny Guld, partner i headhunterfirmaet GlobeSearch:
- De danske virksomheder er blevet bedre til at anerkende it-chefens rolle som strategisk nødvendighed for forretningsudviklingen, men jeg synes, det går for langsomt, siger han.
- Man kan se på bankerne, for eksempel. Folk tror, de lever af penge, men de lever af it. I nogle af de store fødevarekæder kan du ikke komme videre i karrieren før du haft ansvaret for it-funktionen. Men det hele starter med topledelsen. De skal have forståelse for at det er vigtigt, og det er en erkendelse, den skal igennem, siger Benny Guld.

Boks:
Vi har talt med:
¥ Steen B. Jensen, it-chef i grossistselskabet Bogpa.
¥ Mads Henriksen, it-chef i stålgrossistfirmaet LMG Stål
¥ Peter Skak Kristensen, konsulent og kursusleder i 4kant.dk
¥ Benny Guld, partner i rekrutteringsfirmaet GlobeSearch
¥ Peter Steensgaard, it-chef hos Danogips
¥ Eivind Jørgensen, under-
direktør i PLS Rambøll
¥ Per Buchwaldt,
formand i Dansk IT

Billedtekst:
- Danske virksomheder er blevet bedre til at anerkende it-chefens rolle som strategisk nødvendighed for forretningsudviklingen, men det går for langsomt, siger Benny Guld, partner i headhunterfirmaet GlobeSearch.
Foto: Mads Madsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere