Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. juni 2003.
Selv om Danmark først nu er ved at få en større udbygning af offentlige trådløse lokalnet, har Københavns Lufthavne i et par år drevet et uafhængigt hotspot, der for nylig er udvidet til at dække hele lufthavnen.
Uafhængig operatør
I udlandet etableres masser af såkaldte hotspots: Offentlige trådløse lokalnet i cafeer, hoteller og ventesale, hvor brugerne mod betaling kan gå på nettet fra deres bærbare pc eller lommecomputer - typisk for at tjekke e-post.
Herhjemme er udviklingen gået langsommere, selv om TDC Mobil sidste efterår begyndte at etablere denne type net.
Der har dog de sidste snart to år eksisteret en uafhængig hotspot-operatør, idet Københavns Lufthavne i Kastrup driver et offentligt net, der tidligere i år blev udvidet til at dække alle publikumsområder inden for sikkerhedstjekket.Udgangspunktet for Københavns Lufthavnes etablering af hotspots er, at selskabet selv ønskede at eje infrastrukturen.- Vi vil have fuld kontrol over, hvordan der opereres på radiofrekvenserne i det område, lufthavnene dækker, siger forretningsudviklingsdirektør Henrik Bjørner Søe fra Københavns Lufthavne.
Brugere fra starten
Da Københavns Lufthavne begyndte at arbejde med offentlige trådløse lokalnet i sommeren 2001, var hotspots nok ved at blive et modebegreb i udlandet, men ingen vidste, om der ville være brugere nok i Kastrup, som var villige til at betale for denne service.- For Københavns Lufthavne svarer tilbudet om trådløs forbindelse til nettet til at tilbyde vores kunder mad i restauranter eller aviser i kioskerne: Det er services, som vi gerne stiller til rådighed, hvis der er behov for dem, men forudsætningen er, at vi skal tjene på det, siger Henrik Bjørner Søe.
For at afprøve behovet blev der i september 2001 opsat tre opkoblingspunkter, der dækker det område, som i lufthavnenes interne jargon går under navnet bush-loungen: Et større venteområde med lænestole. Der var interesse for trådløse forbindelser - og selv om antallet af brugere var lavt i begyndelsen, voksede det støt.
Enkelhed
Københavns Lufthavne ønskede en løsning, der gør det enkelt at koble på, og hvor der kan betales med kreditkort.
- Dengang blev vi kontaktet af en række selskaber, der gerne ville drive hotspots efter en abonnementsmodel, og som alle havde planer om at blive dominerende på dette marked. Vi troede ikke på, at brugerne ville tegne abonnement for at kunne koble sig på nogle timer i en lufthavn, og vi ønskede ikke at udelukke nogen. Derfor valgte vi at tilbyde brugerne at betale for en halv eller en hel time eller to eller tre timers opkobling, og ved siden af inviterer vi så teleselskaber eller andre til at tilbyde deres kunder enkle opkoblinger til vores net, der betales over abonnementet, siger Henrik Bjørner Søe.Det var det svenske selskab Aptico, der satte betalingssystemet op, og de driver også de servere, der sørger for afregningen med kreditkortselskaber og andre kundeafregningssystemer. Driften af selve opkoblingspunkterne står lufthavnenes egen it-afdeling for.
Trafikken tolvdoblet
I sommeren 2002 havde forbruget nået et niveau, der fik Københavns Lufthavne til at beslutte at dække stort set alle områder, som offentligheden har adgang til, efter de har passeret sikkerhedstjekket. Etableringen af dette net, som omfatter omkring 45 opkoblingspunkter, var med hjælp fra Cisco og Intel færdig i januar i år.
Trafikken på det trådløse net er i dag 12 gange så stor, som da beslutningen om udbygningen blev taget. Og nu er nogle af virksomhederne i lufthavnen begyndt at tegne abonnementer, så de kan operere på VPN-forbindelse (Virtuelle Private Net).- Vi tror på, at forbruget af trådløse forbindelser vil stige fremover. Det vil blive fremmet af introduktionen af Intels nye Centrino-processor, der leveres med indbygget 802.11b-forbindelse. Desuden vil også PDA'er og mobiltelefoner snart uden videre kunne koble sig på denne type net, siger Henrik Bjørner Søe.
Der er dog også trusler mod udbredelsen af hotspots.- Det vil hæmme udviklingen, hvis operatørerne går efter at eje kunderne og ikke lader andre end deres abonnenter komme på deres net. Og så er det vigtigt, at den såkaldte roaming-problematik bliver løst, så brugerne kan benytte andre net uden besvær - ligesom når de tager mobiltelefonen med til udlandet, siger Henrik Bjørner Søe.
Billedtekst:
Udgangspunktet for Københavns Lufthavnes etablering af hotspots er, at selskabet selv
ønskede at eje infrastrukturen.
- Vi vil have fuld kontrol over, hvordan der opereres på radiofrekvenserne i det område, lufthavnene dækker, siger forretningsudviklingsdirektør Henrik Bjørner Søe fra Københavns Lufthavne. Foto: Torben Klint