Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. maj 2003.
Teleselskaberne har trukket sig ud af billing til boligforeninger. Det har fået andre selskaber til at specialisere sig i denne type service.
service
Billing bliver afgørende for, om en række af de store internet-, telefoni- og tv-løsninger, der i øjeblikket er ved at blive etableret til boligforeninger, bliver en succes, mener administrerende direktør Poul Kyed fra Telepunkt Søborg, der specialiserer sig i løsninger til boligforeninger, kollegier og sygehuse og i erhvervsløsninger.
- Alle kan levere udstyret og etablere forbindelserne. Udfordringen ligger i at håndtere de meget store mængder trafikdata, der opsamles fra de enkelte brugere, og at få forbruget faktureret korrekt. Det har konsekvenser for private menneskers økonomi, og de klager, hvis der er regnet fem øre forkert, eller hvis de ikke kan forstå opkrævningen. Det kræver at du kan yde kunderservice også uden for normal forretningstid - ofte på en række sprog, siger han. - De fleste, der begynder at beskæftige sig med dette område, bliver overrasket over hvor store volumener af data, der opsamles, herunder til dokumentationen, der skal gemmes i fem år, siger Poul Kyed.
Support en betingelse
Telepunkt Søborg foretager i dag afregning for omkring 25 boligforeninger på grundlag af trafikoplysninger fra teleselskabet Song. Herudover leverer selskabet billing af patienttelefoni til ni sygehuse og afregning for intenet og telefoni på en række kollegier. Disse løsninger er dog billing-mæssigt enklere, da de er forudbetalt i modsætning til boligforeningerne, der alle er baseret på abonnement.
Erhvervsteleselskabet Cirque fakturer i dag beboere i op mod 100 boligforeninger for internet og telefoni, fortæller salgskonsulent Ole Wilstrup. - De fleste af teleselskaberne har haft billing-løsninger for boligforeninger, men har trukket sig ud af dette marked igen. Det har skabt plads for selskaber som vores. Kravet fra foreningerne er dog, at du kan yde fuld support og for eksempel ringe folk op, hvis deres forbrug kommer over en vis grænse - typisk 3.000 kroner - pr. måned, siger han. Cirque kræver, at boligforeningerne har udstyr, der gør det muligt for selskabet at åbne og lukke forbindelser ved fjernstyring. Cirque blev startet i 1999 som erhvervsteleselskab.
- Billedtekst:
Alle kan levere udstyr og forbindelser. Det afgørende bliver, om leverandørerne til boligforeningerne også kan sende korrekte regninger ud, siger Poul Kyed fra Tele Punkt Søborg. Foto: Torben Klint