Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. maj 2003.
Det gælder om at vælge den rigtige outsourcingleverandør i første forsøg, for det tager tid, hvis man ønsker at skifte. Ti procent af de adspurgte i en ny rundspørge forventer, at det vil tage dem tre-fem år at flytte opgaven.
I medgang og modgang
Det kan betale sig at shoppe rundt, før man vælger outsourcingleverandør. Det kan nemlig tage år at komme videre, hvis samarbejdet går i hårdknude. Det viser nye tal fra en rundspørge foretaget af Dansk IT og Computerworld.
Ti procent af de adspurgte virksomheder, der repræsenterer et bredt udvalg af danske virksomheder, svarer, at det vil tage mellem tre og fem år at kappe forbindelsen til deres nuværende leverandør. Yderligere 12,5 procent vurderer, at det vil tage dem et til tre år at finde en ny leverandør.
Bundet
Blandt de virksomheder, der er bundet til outsourcingleverandøren, finder man det danske teleselskab Debitel. Deres moderselskab indgik en uopsigelig kontrakt om outsourcing af billing med tyske T-systems for en periode på fem år. Selv om der er en såkaldt "nødudgangsklausul" i kontrakten, vurderer Debitels it-chef, Thomas Fischer, at det vil være en meget langvarig proces at finde en ny leverandør, skulle det blive nødvendigt.
- For os i Danmark er den kontrakt uopsigelig, og for moderselskabet så godt som uopsigelig. Vi er dybt afhængige af, at vores billingsystem kører. Det er svært at blive rigtig tilfreds med en aftale, som man ikke selv har valgt. Og nu, da vi er midt i en outsourcing af vores egne systemer på lokalt plan, er det et krav i vores kontrakter, at vi kan komme ud af dem igen med et rimeligt varsel, siger han.
Tekniske bindinger
Lasse Solgaard, it-chef hos PFA Pension, har stået i spidsen for selskabets outsourcing af it-drift. Han er enig i, at man kontraktmæssigt skal sikre, at man kan flytte opgaven til en anden leverandør. Han opfordrer samtidig virksomheder til at holde et vågent øje med, hvad der sker med de outsourcede systemer på det tekniske plan.
- Brugt rigtigt er outsourcing en vældig god ide, men man skal hele tiden sikre sig, at det er så problemfrit som muligt at komme videre. Det er nemt at få en sammensmeltning af leverandørens og kundernes systemer. Leverandørerne bruger standardprogrammer, som måske ikke er så standardiserede igen, og efter nogle år er det så knyttet til kundens system, at det bliver svært at løsrive sig. Der kan også være spørgsmål om licensrettigheder, der er leverandørforbundet, siger han.
Pænt videre
Hos PA Consulting Group følger konsulent Ole Kjærgaard markedet for outsourcing. Ifølge ham er det normalt, at et skift af outsourcingleverandør tager mellem 6 og 12 måneder. Det sværeste er dog ikke at komme væk, men at komme væk på en ordentlig måde.
- Mange virksomheder er bange for at få dårlig service i den sidste tid, efter de har meddelt leverandøren, at de skifter. Det er ikke vores erfaring, at de får ringere service i den periode, men selvfølgelig heller ingen ekstra tjenester. Nøglen er dog - og det glemmer mange - at man bliver ved med at tale pænt til hinanden, lader være med at sende vrede breve og ekspederer advokattrusler frem og tilbage, råder Ole Kjærgaard.
Billedtekst:
En rundspørge foretaget af Dansk IT og Computerworld viser, at ti procent af de adspurgte virksomheder forventer, at det vil tage mellem tre og fem år at kappe forbindelsen til deres nuværende outsourcingleverandør.
Læs mere om undersøgelsen på side 4