Outsourcing-aftaler stavnsbinder kunderne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. maj 2003.


Det gælder om at vælge den rigtige outsourcingleverandør i første forsøg, for det tager tid, hvis man ønsker at skifte. Ti procent af de adspurgte i en ny rundspørge forventer, at det vil tage dem tre-fem år at flytte opgaven.

I medgang og modgang
Det kan betale sig at shoppe rundt, før man vælger outsourcingleverandør. Det kan nemlig tage år at komme videre, hvis samarbejdet går i hårdknude. Det viser nye tal fra en rundspørge foretaget af Dansk IT og Computerworld.

Ti procent af de adspurgte virksomheder, der repræsenterer et bredt udvalg af danske virksomheder, svarer, at det vil tage mellem tre og fem år at kappe forbindelsen til deres nuværende leverandør. Yderligere 12,5 procent vurderer, at det vil tage dem et til tre år at finde en ny leverandør.

Bundet
Blandt de virksomheder, der er bundet til outsourcingleverandøren, finder man det danske teleselskab Debitel. Deres moderselskab indgik en uopsigelig kontrakt om outsourcing af billing med tyske T-systems for en periode på fem år. Selv om der er en såkaldt "nødudgangsklausul" i kontrakten, vurderer Debitels it-chef, Thomas Fischer, at det vil være en meget langvarig proces at finde en ny leverandør, skulle det blive nødvendigt.

- For os i Danmark er den kontrakt uopsigelig, og for moderselskabet så godt som uopsigelig. Vi er dybt afhængige af, at vores billingsystem kører. Det er svært at blive rigtig tilfreds med en aftale, som man ikke selv har valgt. Og nu, da vi er midt i en outsourcing af vores egne systemer på lokalt plan, er det et krav i vores kontrakter, at vi kan komme ud af dem igen med et rimeligt varsel, siger han.

Tekniske bindinger
Lasse Solgaard, it-chef hos PFA Pension, har stået i spidsen for selskabets outsourcing af it-drift. Han er enig i, at man kontraktmæssigt skal sikre, at man kan flytte opgaven til en anden leverandør. Han opfordrer samtidig virksomheder til at holde et vågent øje med, hvad der sker med de outsourcede systemer på det tekniske plan.

- Brugt rigtigt er outsourcing en vældig god ide, men man skal hele tiden sikre sig, at det er så problemfrit som muligt at komme videre. Det er nemt at få en sammensmeltning af leverandørens og kundernes systemer. Leverandørerne bruger standardprogrammer, som måske ikke er så standardiserede igen, og efter nogle år er det så knyttet til kundens system, at det bliver svært at løsrive sig. Der kan også være spørgsmål om licensrettigheder, der er leverandørforbundet, siger han.

Pænt videre
Hos PA Consulting Group følger konsulent Ole Kjærgaard markedet for outsourcing. Ifølge ham er det normalt, at et skift af outsourcingleverandør tager mellem 6 og 12 måneder. Det sværeste er dog ikke at komme væk, men at komme væk på en ordentlig måde.

- Mange virksomheder er bange for at få dårlig service i den sidste tid, efter de har meddelt leverandøren, at de skifter. Det er ikke vores erfaring, at de får ringere service i den periode, men selvfølgelig heller ingen ekstra tjenester. Nøglen er dog - og det glemmer mange - at man bliver ved med at tale pænt til hinanden, lader være med at sende vrede breve og ekspederer advokattrusler frem og tilbage, råder Ole Kjærgaard.

Billedtekst:
En rundspørge foretaget af Dansk IT og Computerworld viser, at ti procent af de adspurgte virksomheder forventer, at det vil tage mellem tre og fem år at kappe forbindelsen til deres nuværende outsourcingleverandør.

Læs mere om undersøgelsen på side 4




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere