Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.
De danske finansiering af 3D-projekter hænger ikke på træerne, og der er for få job til for dårlig løn. Både skoler og studerende ser mod udlandet, og Danmark risikerer at miste de største talenter.
uddannelse
Danmark er en for lille dam med for mange talentfulde ænder. Det er vurderingen fra to af de skoler for 3D-animatorer, der udstillede på årets 3D-festival i Bella Center.
- Der er jobmuligheder i Danmark, men ikke nok. Derfor forsøger vi også at internationalisere vores uddannelse, siger Moayad Fahmi, en af cheferne på skolen Truemax3D, hvor man efter treethalvt år på bænken kan bryste sig af titlen 3D visual artist. Skolen arbejder lige nu på at etablere samarbejder med skoler i Frankrig og Spanien for at give de studerende mulighed for at komme til udlandet.
Også Polyteknisk Læreanstalt, der tilbyder en 40 uger lang uddannelse i 3D animation, var repræsenteret på festivalen. Underviser Ernie Rayes ser pessimistisk på udviklingen i Danmark.
- Den danske branche er på vej ned, og de gode folk udvandrer. Alle slås om de samme job, og de lønninger, vi ser folk bliver tilbudt, er rent til grin, siger han.
Han efterlyser en branche, der er mere bevidst om, hvad det koster at lave gode effekter, samt SU-berettigede uddannelser på niveau med udlandets.
Men der er også lyspunkter. I følge Moayad Fahmi vokser de studerendes talent i takt med, at 3D-animation bliver mere almindeligt.
- Denne branche er ved at blive normal. Folk kender til 3D og arbejder med det på en anden måde, end da vi startede for fem år siden. Men jo flere, der kommer ind, jo større bliver kravet til talent. For fem år siden kunne man nemmere få en "WOW vildt!"-respons på sit arbejde end nu. Jeg kender det fra mit eget arbejde, hvor jeg virkelig skal lægge mig i selen for at imponere mine studerende, siger Moayad Fahmi. lø
Billedtekst:
Ud over kreativitet og talent skal man for at blive en god 3D-animator forstå, at man arbejder for andres penge og ideer. Folk har en tendens til at glemme, at de ikke er instruktører, at de er i jobbet for at lave computergrafik, siger Moyad Fahmi, chef for undervisning hos 3D-skolen TrueMax.
Boks:
Fire klassiske 3D-øjeblikke på film
1982, TRON: Jeff Bridges er fanget i en computer og kæmper for at komme ud.
1984, Luxo jr.: Pixars smukke og klassiske 3D-kortfilm om den lille arkitektlampes leg med en bold.
1989, The Abyss: Undervandsfilm med en imponerende vandslangescene i en ubåd
1991, Terminator 2: Selv om Arnold er en imponerende størrelse, var det T1000-modellen i "flydende metal", der stjal billedet.