Nemt at blive forført

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. maj 2003.


Sidste år lavede Gallup en undersøgelse om tifredshed hos outsourcing-kunder. Resultatet viste, at 50 procent var skuffede over den aftale, de havde indgået og i år kommer analysehuset Gartner med tilsvarende tal. Mens outsourcing ifølge IDC er et marked i vækst, er det altså en svær disciplin at mestre. Men hvad går galt i forholdet mellem leverandør og kunde, og hvor ligger ansvaret?

Nævn et forretningsområde og softwarevirksomheden Mondosoft har formodentligt haft det outsourcet. I selskabets vækstdage outsourcede selskabet for 6,5 millioner kroner om måneden. Nu er det meste lagt tilbage i virksomheden. læreproces Mondosoft outsourcede størstedelen af forretningen i år 2000, en tid, hvor outsourcing fungerede som speederen ,virksomheden brugte til at vokse voldsomt.
Alt fra rengøring over it-drift til human resource-funktioner blev varetaget af eksterne firmaer.
Da dotcom-bølgen brast, blev de fleste funktioner lagt tilbage i Mondosoft og administrerende direktør Laust Søndergaard kom ud klogere på de faldgruber, outsourcing byder på.
- Det kræver en god kunde at få en god leverandør, og det stiller nogle krav til dine evner som indkøber, og det er noget man lærer hen ad vejen. Man får ikke gjort tilfredsstillende rent, hvis du ikke fortæller rengøringsfolkene, hvordan du vil have det. På det niveau kan vi alle sammen være med. Det kniber straks mere, når du skal op og købe it-drift. Der skal du have folk i din virksomhed, som kan definere dine krav, siger han.

Forført
En af vores primære erfaringer er, at outsourcing fungerer godt på de mekaniske niveauer. Det er, når man vil bruge outsourcingpartneren til at tilføre virksomheden strategisk viden, at det begynder at knibe, siger han. Hans foretrukne eksempel er, da Mondosoft outsourcede virksomhedens økonomifunktion.
Bogføring og rapportering fungerede fint, mens leverandøren aldrig formåede at levere indsigt og bidrag til udviklingen af virksomheden på et mere strategisk niveau.
- Vi har taget nogle sværdslag med leverandører hen ad vejen og er blevet klogere. Vi ville formodentlig være bedre outsourcingkunder i dag. Et råd, der er værd at give videre, er:
- Vær klar på dit formål med at outsource og dit succeskriterium. Man bliver nemt forført. Leverandøren har alt andet lige en større viden på det specifikke område, og jo mere viden man har, jo bedre kan man produktificere den viden.
- Som kunde risikerer man derfor nemt at blive oversolgt på nogle områder, eksempelvis hvilken type maskiner man skal købe. Hold fast i hvad du egentlig har brug for. Det er lidt det samme trick, som tryllekunstnere benytter. De flytter din opmærksomhed væk fra dit mål, siger Laust Søndergaard.

Billedboks:
- Som udgangspunkt anbefaler jeg ikke standardkontrakter. De har en tendens til at være utrolig detaljerede på områder, som hvem der har skylden, når strømmen går, og mindre præcise i forhold til hvordan man måler succesen i en outsourcingaftale, siger Laust
Søndergaard fra softwarevirk-
somheden Mondosoft.

Hvorfor virksomheden overvejer outsourcing
IDC tog sidste år temperaturen på virksomhedernes centrale overvejelser i forhold til outsourcing. Virksomhederne blev bedt om at vurdere, hvor vigtige forskellige parametre var på en skala fra 1 til 5. Selv om fokus på nøgleforretning, adgang til bedre teknologi og lavere omkostninger scorer marginalt højere, tegner der sig et billede af, at
virksomhederne vurderer alle de fordele, man traditionelt
tilskriver outsourcing, som lige vigtige. Kilde: IDC 2002

Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere