Man kan ikke være omhyggelig nok

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. maj 2003.


Lasse Solgaard er it-ansvarlig hos pensionsgiganten PFA og har stået i spidsen for selskabets outsourcing af it-drift. Ifølge ham skal kunder have respekt for den lange proces, det er at lave en ordentlig outsourcing-aftale.

Grundighed
- Du kan ikke være omhyggelig nok i kontraktfasen, så enkelt er det. Den tid, som leverandør og kunde bruger i fællesskab på at skabe en kontrakt, hvor man har forsøgt at gennemtænke alle situationer, er givet godt ud. For du undgår lange og ufrugtbare diskussioner om skyldsspørgsmål. Sådan siger PFA's it-ansvarlige Lasse Solgaard.
Han er ikke overrasket over, at mange outsourcingkunder ender med at føle, de ikke fik valuta for pengene.
Selv står han i spidsen for håndteringen af den outsourcing af it-driften, som PFA har foretaget og har gjort sig sine egne erfaringer med disciplinen outsourcing, som han beskriver som en læreproces med mange faldgruber.

Kilde til utilfredshed
- Der er selvfølgelig grader af utilfredshed, man går igennem som kunde. Nøglen er at lære af dine erfaringer. Hvad er det egentlig, du har købt. Har du været god nok til at specificere din opgave. Gå ikke ud fra, at du og din leverandør taler det samme sprog og forstår det samme ved et udtryk. Det er omstændeligt, men skriv alt ned. Lav service-level-aftaler for selv de mest banale ting, så der ikke opstår misforståelser senere.
n af de største kilder til utilfredshed som Lasse Solgaard peger på, findes i økonomiske forventninger som outsourcing-kunderne har.
- Pas på med at tro, du kommer til at spare en masse penge, du risikerer at blive overrasket, siger han.
- Hvis det er første gang, du outsourcer, så allier dig med nogen, der har prøvet det før. Man kan ikke læse sig til alt. Det er min erfaring, at man ad den vej kan lære en frygtelig masse. Du får formodentlig stadig ikke det hele med i din første eller anden kontrakt. At være outsourcing-kunde er en læreproces, hvor man hele tiden justerer, men du er bedre hjulpet, hvis du ikke begår de samme grundlæggende fejl, som mange andre har været igennem før dig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere