I tæt pc-løb med Dell

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. maj 2003.


Et af fusionens delmål blev indfriet, da HP i fjerde kvartal 2002 overhalede ærkefjenden Dell Computer i pc-salg, men glæden blev kort - allerede i første kvartal 2003 var Dell tilbage på tronen.
PERSONLIGE SYSTEMER
Integrationen af de forskellige pc-produktlinier skulle lykkes, hvis ikke Hewlett-Packard ville risikere, at Dell rendte med hele kagen.
Et forkert produktsats, og kunderne ville myldre over til konkurrenten.
Særligt de professionelle kunder ville være påvirkelige af en kikset produktintegration, eftersom de slet ikke nærer samme mærkevareloyalitet som de private forbrugere.
På konsumentsiden valgte HP fra starten en dobbelt mærkevarestrategi: Den lidt dyre HP Pavilion til de "gamle", teknikhungrende HP-kunder og Compaq Presario til de prisbevidste, men knapt så krævende kunder, som ellers ville kunne finde, hvad de søgte, hos leverandører som Dell og eMachines.
HP's primære pc-forretning ligger imidlertid fortsat hos de professionelle kunder.
Her er kodeordet i markedsføringen blevet "ensartethed" med det resultat, at den gamle HP Vectra måtte lade livet, mens fokus blev sat på Compaqs Evo.
Dispositionen har været god, mener analytikere, ligesom satsningen på erhvervslivets efterspørgsel efter "mobilitet" med en række notebook- og tablet-pc'er, hvor man venter en stigning i afsætningen.
Fremgang
På printer-markedet er situationen nogenlunde uændret fra før fusionen.
Dell har gjort sin entre på markedet i år, men HP ventes at kunne opretholde sin andel i kraft af sit "gode printer-navn" - i hvert fald noget tid endnu.
Dog kan det indirekte få betydning for andre af HP's produktlinier, hvis Dell skulle indlede priskrig på printere og dermed gøre indhug i værdien af den sikre forretning, printerne hidtil har været for HP.
Alt i alt er det gået fremad for den sammenlagte Personal Systems Group med et overskud på 33 millioner dollars i første kvartal 2003 - mod et akkumuleret underskud på 68 millioner dollars i første kvartal sidste år.

Billedtekst:
Fusionskæmpen Hewlett-Packard nåede et af fusionens delmål ved at overhale ærkefjenden Dell Computer i pc-salg i fjerde kvartal 2002. Men Dell er allerede tilbage i førertrøjen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere