Nørgaards fornemmelse for høns og undskyldninger

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. oktober 2002.


Mogens Nørgaard leder et firma, der i virkeligheden er en afdeling, som databasefirmaet Oracle nedlagde. Han mener, at der er plads til humor i IT, har introduceret firmahøns samt kunsten at undskylde, og holder en ledelsesstil, der minder om soldaterkammerater på SQL-stroppetur.

Portræt: Miracle A/S ligger i Måløv, Sjælland, på en søvnig villavej, og bor i garagen til familien Nørgaards ombyggede gård.
Udenfor er der en samling biler parkeret i fransk stil, men intet andet der kan lede tanken hen på, at her er en af Danmarks få databasekonsulentvirksomheder.
Taxa-chaufføren var da heller ikke specielt overbevist om, at dette var en IT-virksomhed, og tilbød at vente - "hvis det nu ikke er rigtigt".
Det var et held, at hun ikke kom med indenfor.
Midt på gårdspladsen omgivet af firmahøns stod nemlig Mogens Nørgaard og var i gang med at teste et Bluetooth headset til sin mobiltelefon, hvilket for udenforstående ligner en mand, der står i en gård omgivet af høns og taler ud i luften.

Konsulentafdeling blev til firma
Efter en introduktion til firmahønsene, firmakaninerne og familiens døtre, der befandt sig midt i processen med at fabrikere isdesserter, blev Computerworlds udsendte sat i køkkenafdelingen af den ombyggede garage, som udgør hovedkvarteret for Miracle A/S, hvor Mogens Nørgaard er teknisk direktør.
I Miracle hedder den administrerede direktør Lasse Christensen, som Mogens Nørgaard har kendt siden barndommen.
De i øjeblikket seks konsulenter i virksomheden stammer fra Oracles nedlagte premium service-afdeling.
Denne konsulentafdeling var Mogens Nørgaard oprindeligt chef for, men da Oracle nedlagde afdelingen globalt, valgte han simpelthen at tage flest muligt fra den danske afdeling med over i sit eget firma.
Der er to konsulenter og Lasse Christensen til stede i kontorgaragen, og det viser sig, at de også vil være med til interviewet.
Måske noget udsædvanligt, men også lidt forventelig efter introduktionen fra Mogens Nørgaard:
"Det er JOSS fra Computerworld. Han kan VMS (Digitals gamle styresystem - red. ), så han er god nok".
Tonen i forsamlingen minder lidt om lydsporet til en soldaterkammerater film, og det er ikke tilfældigt. Mogens Nørgaard siger:
- Oprindeligt ville jeg være jægersoldat, men grundet mit syn blev det i stedet til hjemmeværnet, hvor jeg var sergent i 10 år. IT-karrieren startede med et PASCAL-kursus i USA, så var jeg hos danske Uniras, derefter hos Sparekassernes Datacenter, hvor jeg skulle have været pc-supporter, men i stedet blev jeg database-supporter.

Humor er distance
Alt dette førte til en ansættelse i Oracle, hvor Mogens Nørgaard endte som salgschef efter at have drevet Oracles premium serviceafdeling. Og derefter gik vejen til eget firma.
Under hele processen har humoren været der. Han siger:
- Humor er nødvendig i pressede situationer, men den er intern, og beregnet til at holde den nødvendige distance. Det hænder, at det smutter eksternt, men man bliver jo ældreÉ...
En af de overhørende konsulenter bemærker:
- Humoren betyder altså også, at ingen er bange for at kvaje sig, og det er en god ballast i et lille firma, hvor vi i realiteten altid er til rådighed. Da Mogens for eksempel ringende en første april og fortalte, at jeg skulle til Grønland om fire timer, opfattede jeg simpelthen ikke, at det var en joke! Vi er voksne mennesker, og derfor går det fint med den stil. Det er for eksempel helt normalt at få beskeden "du er fyret!" og blive antaget igen.

Kunsten at kunne lide kaffe
Mogens Nørgaard føler selv, at det er kaffen, som er den største forskel på at repræsentere Oracle og repræsentere sig selv.
- Jeg har aldrig kunnet lide kaffe, og da jeg var hos Oracle, insisterede jeg altid på the, når man var på kundebesøg. Nu har jeg indset det politisk korrekte i at drikke kaffe - sort!, siger han.
Og lige kunsten at undskylde er en væsentlig del af Mogens Nørgaards virksomhedsfilosofi.
- Det med undskyldninger tog jeg til mig hos Oracle og har gjort det til lidt af en livsstil. For det er sundt i vores IT-verden at kunne viske tavlen ren, og starte forfra i de tilspidsede situationer, som vi kommer ud i.
Efter det forsvinder Mogens Nørgaard ud til firmahønsene for at hente en bakke firmaæg til Computerworlds fotograf.
På vejen ud af døren bliver hele forsamlingen lige fyret fordi det er weekend, og en af de "fyrede" konsulenter bliver anmodet om at byde på dåseøl.
Og interviewet opløser sig i en længere diskussion om Digitals klyngeteknologi.

Boks:
Uddrag af undskyld!-filosofien
Vores teori var, at når man kom hjem efter en hård og (naturligvis) lang arbejdsdag, og på et tidspunkt indfandt sig på tærsklen til sit current $ORACLE_HOME, så kunne man lige så godt sige: "Undskyld!" til sin ægtefælle.
"Hvorfor dog det?" spurgte alle vore Premium-wannabees dengang.
Fordi:
Hvis partneren svarede "For hvad? Hvad mener du?!?", så vidste man jo, at alt var vel.
Hvis partneren derimod svarede:
"Det er i orden. Lad os glemme det og trække en tønde rødvin op", så vidste man, at man havde gjort noget galt, at man var tilgivet og at man ikke nødvendigvis ville finde ud af, hvad man havde gjort galt.
Tricket var at vedblive med at sige Undskyld.
En anden situation, der nødvendiggjorde, at vi kunne sige undskyld med overbevisning i stemmen, var når vi skulle ud til kunder eller partnere, der havde problemer forårsaget af enten Oracles software eller menneske-ware.
Så kunne gutterne og gudinderne ligeså godt sige Undskyld, fra de trådte ind ad døren hos den forsmåede, ydmygede, rasende og ofte også bevæbnede kunde til problemet var løst. Alternativet - der desværre praktiseres en del hos usikre og teknisk ubefarne sjæle - er jo at gå i offensiven over for den martrede kunde.
Det har i mine øjne ikke nær den positive, afledte effekt som Undskyld!-filosofien har.

Resten af teksten kan læses på hjemmesiden miracleas.dk
under punktet Undskyld!

Billedtekst:
Mogens Nørgaard er, ud over at være teknisk chef i databasekonsulentfirmaet Miracle, også bestyrer af undskyldningsfilosofien, firmahønsene, der leverer ovarisk kosttilskud til virksomhedens ansatte. Hvad firmakaninerne og firmaundulaterne leverer vides ikke.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere