Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. juni 2002.
Nyt dansk IT-firma er startet ved en udskillelse fra PricewaterhouseCoopers med 32 ansatte og et forventet salg på 30 millioner kroner af transportstyring til store virksomheder.
Et nyt dansk IT-firma, Transvision A/S har lejet sig ind på 2. sal i MTV-bygningen på Østerbro og er i fuld gang med at producere IT-styring af rullende gods på hjul til i sær store virksomheder som Arla, Statoil og Aalborg Portland. 32 medarbejdere, næsten alle civilingeniører og dataloger, har været i sving siden den 1. januar i år.
Transportoptimering er en god forretning for kunderne, som i heldigste fald kan tjene investeringen hjem på mindre end et år.
For producenten Transvision vil det også blive en god forretning ifølge administrerende direktør Ole Kessel, fordi de digitale logistikløsninger nu som noget nyt skal udvikles som brancheløsninger.
Kessel har 23 års erfaring i netop transportstyring.
Begyndte i 1979
Det er nemlig i virkeligheden lidt snyd at kalde Transvision for et nyt IT-firma. Som nybagt civilingeniør i 1976 med speciale i operationsanalyse blev Ole Kessel i 1979 ansat som medarbejder nummer seks i det daværende Peter Mathiesen A/S.
Et selskab stiftet i 1975 af Peter Mathiesen og Niels Marstrand med systemer til produktions- og transportplanlægning, som solgte til blandet andet Vejdirektoratet.
Selskabet blev i 1997 solgt til PricewaterhouseCoopers (PWC) og Peter Mathiesen blev senere chef for konsulentafdelingen i PWC.
Der blev dannet et kompetencecenter i PWC for transportoptimering for at komme ud på verdensmarkedet med de danske transportsystemer. Men det lykkedes ikke i praksis at få luft under vingerne og få oparbejdet et udenlandsk salg via det internationale PWC-familieskab.
Derfor blev selskabet i år udskilt fra PWC og gendannet i Transvision med samtlige ansatte og Ole Kessel som administrerende direktør.
Vejen frem er hyldevarer
Vejen frem skal være mere færdigpakket hyldesoftware. Væk er de flerårige udviklingsprojekter og dermed massive investeringer for kunderne i store skræddersyede IT-systemer. Godt halvdelen, 60 procent, af de nye brancheløsninger skal bestå af en fælles applikation af "langhåret matematik", såkaldt operationsanalyse, som er motoren i samtlige brancheløsninger til transportstyringen. Godt en fjerdedel, (25-30 procent, af IT-løsningen er branchespecifik (eksempelvis oliebranchen), og de resterende fem-ti procent af programmeringen er skræddersyet specifikt til kunden. Fra kontrakt til integration og drift hos kunden skal der kun gå tre-seks måneder. Tidligere var omtrent halvdelen af en transportstyring kundespecifik, og det kunne tage op til to år, før kunden havde systemet i drift. .
Nyt i Transvision er også en chef for salget til seks brancher i Nordeuropa via partnerskaber, cand.merc. Thorbjørn Schmidt-Jacobsen, salgschef.
- Det skal foregå med licenssalg af de mere standardiserede produktpakker. Transportstyring betaler sig tilbage for kunderne på et-to år, og vi kender kunderne, så det sælger næsten sig selv. Men logistikfolkene hos kunderne kan føle sig trådt over tæerne, når vi kommer med vore systemer, siger Thorbjørn Schmidt-Jacobsen, Transvision.
Billedtekst: 32 medarbejdere i Transvision, næsten alle civilingeniører og dataloger, har siden 1. januar i år været i sving med at producere IT-styring af gods på hjul.
Foto: Torben Klint
Boks:
Transvision
I 2002 udskilles transportlægning fra PricewaterhouseCoopers i Transvision A/S. PWC har 46,5 procent, administrerende direktør i Transvision Ole Kessel har 46,5 procent og Gert Mikkelsen, produktionschef, har syv procent.
Markeder og kunder
Olie og gas, Statoil; cement, Aalborg Portland; fødevarer, Arla; korn- og foderstoffer, KFK; tømmer, Skogsåkarna samt Kinnarps, Unicon og TDC.