Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2002.
IT-Branchen går også i dette nummer tæt på salget af desktop pc'er. Vi ser på, om Aldis succes fortsætter, hvad privatforbrugeren efterspørger, og hvordan man sælger på
specifikationer, når kunden i forvejen præcis ved, hvad han vil have.
Hardware-forhandleren har ikke fingeren på pulsen, når det gælder viden om, hvad pc-kunden ønsker.
Skal man tro kunderne, er der stor forskel på det, forhandlerne fokuserer på, og det kunden efterspørger.
Det viser en undersøgelse af danskernes købsintentioner, som IDC har fået foretaget.
Her blev 1024 danskere blandt andet spurgt om, hvad de mener, er vigtigst, når de køber en pc, hvorfor de eventuelt ikke ønsker at købe en pc, og hvad der gør, at de alligevel køber en det kommende år, hvis det er tilfældet.
En rundringning til tre tilfældigt udvalgte detailbutikker viser, at butikkerne tror på bløde værdier som support, design, service og en butiks placering, mens kunden går efter computerkraft, pris og mærkevarer.
Mens 71 procent af kunderne ikke mener, de har behov for en ny pc, mener forhandlerne, behovet reelt er større.
Merlin, Horsens,
Niels Henrik Nielsen, butikschef:
- Vi oplever meget, at kunden ikke rigtig er klar over, hvad de har af computer derhjemme. Derfor har de måske et større behov, end de umiddelbart går og tror.
- Tit ved kunden slet ikke, hvornår det er på tide at opgradere til en kraftigere maskine. Vi sælger meget til "Familien Danmark", som helt sikkert har brug for kraftigere pc'er med mere tilbehør i takt med at spillene og indholdet på internettet udvikler sig. Derfor forsøger vi at påpege det over for kunden.
Fona, Varde,
Steen Hansen, salgsansvarlig for pc'er:
- For vores kunder er muligheden for at få support noget af det vigtigste for, hvad de vælger at købe. Ellers kunne de jo ligeså godt købe deres pc i et supermarked eller på internettet.
- Vi sælger ikke så meget i opgradering, men vi har generelt nemt ved at overbevise kunden om, at de har brug for en større maskine. Vi henviser bare til, at de vel skal kunne printe billeder ud fra internettet, spille de nyeste spil eller komme rigtig hurtigt på internettet.
- Selve salget går dog ekstremt dårligt lige for tiden. Markedet er mættet og det har det været siden starten af 2001. Også salget af fladskærme går trægt, og det undrer mig lidt, når man hører, at kunden er træt af de store, klodsede bokse.
ComputerCity, Østerbro,
Esben Knudsen, assisterende
varehuschef:
- Vores kunder efterspørger meget en god serviceordning, og det er noget, vi slår på i en salgssituation, for vi har egen service-afdeling i huset. Vores kunder har typisk en pc i forvejen, og kun hvis de har brug for at spille, at bruge digitalkameraer eller videoredigering, går de efter specifikationerne.
- Mange gange har kunden slet ikke brug for en stor maskine, der kan alt muligt, og de går mere efter kvalitet end efter specifikationer, for de ved godt, at deres maskine hurtig bliver forældet, uanset hvor kraftig en pc de køber.