Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2002.
Selv distributører af uoriginalt blæk til printere kan køre med tilbud og tjene på det.
Avancerne på kopiblæk er så store, at distributører gang på gang kan sænke prisen og fortsat sikre sig en ordentlig indtjening.
Det er distributøren MegaData fra Silkeborg et godt eksempel på.
Virksomheden, der har eksisteret i tre år, omsætter ifølge egne oplysninger for mellem 46 og 48 millioner kroner om året. Heraf stammer de 90 procent fra salget af forbrugs- og tilbehørsstoffer.
- Generelt er avancerne på mærkevarer faldende og har været det de seneste par år. Eksempelvis er marginerne fra HP og Canon helt nede på fem procent, mens vi tjener lidt mere, men stadig encifrede tal, på Epson, Brother, Oki og Lexmark, siger Keld Liin, der er administrerende direktør hos MegaData.
433 forhandlere
Hans virksomhed lever af at indkøbe forbrugsvarer fra Østen, og med en afsætningsbase på 433 forhandlere fordelt over hele landet, regner MegaData med at kunne sikre et overskud på 400.000 kroner i seneste regnskabsperiode, der endte 31. marts.
- Det er klart, at avancerne på uoriginale produkter er højere end på de originale, og når man køber stort ind, er der bedre mulighed for måske at sætte avancen lidt højere end udgifterne, siger Keld Liin.
Han oplyser, at 87 procent af MegaDatas salg stammer fra produkter, der hentes i Østen, og at omkring 50 forhandlere står for 80 procent af MegaDatas omsætning.
Ny i gårde
At indtjeningen ikke er større, tilskriver Keld Liin det faktum, at MegaData er forholdsvis nye i gårde og endnu ikke har bevist noget rekordstort salg herhjemme.
- Hvis du vil købe billigt ind og have kredit i Østen, skal du kunne vise et salg. De første to år har været hårde, men nu begynder det at lysne. Vi har ikke noget underskud og har aldrig haft det. Vi har fire sælgere ansat samt administration, og så deler vi logistikfunktion med en anden virksomhed i huset, så vi kan købe ind til fordelagtige priser, forklarer Keld Liin.
MegaData tager det på egen regning, hvis en printer går i stykker som følge af, at kunden har anvendt en uoriginal printerpatron.
Så når forhandleren henvender sig til MegaData med en defekt printer, ombytter MegaData printeren til en ny.
- Generelt set er kvaliteten af uoriginale forbrugsstoffer blevet meget bedre de seneste par år, men branchen lider stadig under uheldige situa-tioner, der opstod for flere år siden, og den slags tager tid at rette op på, siger Keld Liin.