Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2002.
Compaq oplever flere kunder, der uden at vide det har tredjeparts RAM i serveren.
Compaq nægter at udføre gratis support på servere, hvis de indeholder RAM-moduler fra tredjepartsproducenter som eksempelvis Kingston.
- Vi oplever et stigende antal kunder, der henvender sig til os med serverproblemer, men hvor garantien ikke gælder, fordi der er anvendt andre RAM end vores, siger markedsdirektør hos Compaq, Peter Koch.
Han oplyser, at der altid bliver sendt en regning til kunden for den support, der ydes, og at det så er op til kunden selv at afklare betalingen med den forhandler, hvor serveren og RAM-modulerne er købt.
Kingston fortørnet
Hos Kingston er landechef Lars Christensen fortørnet over det, han mener, er en skræmmekampagne fra Compaqs side.
- Vi hører konstant, at forhandlere og kunder tror, garantien på hele serveren forsvinder, hvis man benytter vores RAM, og det passer ganske enkelt ikke. Garantien på serverens andre dele er originalproducenten fortsat forpligtet til at efterleve, og da vi yder fuld garanti på vores RAM-moduler, er det ikke et problem, som kunden overhovedet bør involveres i. Jeg forstår simpelthen ikke, at kunderne finder sig i den skræmmekampagne, som eksempelvis Compaq kører frem med, siger Lars Christensen.
Hos Compaqs helpdeks er det et standard spørgsmål, hvis en kunde har problemer med en server, om der er anvendt tredjeparts RAM.
- Og hvis det er tilfældet, beder vi kunden om at erstatte dem med nogle originale, før vi går videre med supporten. Det er ikke noget, vi tilbyder at gøre for dem, og hvis vores helpdesk glemmer at spørge om det, og vi finder ud af det under en senere support, sender vi en regning, siger Peter Koch hos Compaq.
Forsvarer brand
Priserne på RAM-moduler har den seneste tid været meget svingende, og Peter Koch mener ikke, man entydigt kan sige, at tredjepartsprodukter er billigere end originalproducenternes.
Og selv om RAM-kapaciteten er kraftigt stigende, falder priserne så meget, at det samlede marked ifølge Peter Koch ikke er stigende.
- Vi forsvarer vores brand, fordi vi har nogle kvalitetskrav, som vi ikke mener, Kingston og andre producenter lever op til. Det, mener vi, er naturligt nok, og vores holdning til tredjepartsprodukter har bestemt ikke noget at gøre med at få større markedsandel, siger han.
Hos Kingston, der på verdensplan sælger omkring 20 millioner RAM-moduler om måneden til blandt andre OEM-kunder, kan Lars Christensen ikke gøre andet end ryste på hovedet over Compaq og andre producenters fremfærd.
- Det er irriterende, at vi stadig bliver konfronteret med kunder, der er blevet bildt ind, at deres garanti bortfalder. Vi gør meget ud af at oplyse om det modsatte, men det er en hård kamp, siger Lars Christensen.
Billedtekst: Markedsdirektør hos Compaq, Peter Koch, mener, det blot er et forsøg på at beskytte eget brand, når Compaq nægter at udføre reparationer under garantien på servere, der indeholder tredjeparts RAM.
Foto: Søren Hytting