Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. maj 2002.
Billedtekst: Preben Damgaard og Jesper Balser så noget udkørte ud ved pressemødets start. Fotos: Torben Klint
Blege og mutte eller måske blot trætte accepterede Navision-direktørerne Jesper Balser og Preben Damgaard Microsofts tilbud om at købe deres livsværk for 11 milliarder kroner.
Hvis man ikke lige vidste det, så var det svært at se, at Navision-direktørerne Jesper Balser og Preben Damgaard nu officielt er nyeslåede milliardærer. Scenen var pressemødet i tirsdags på Hotel SAS Royal i København, da Microsoft offentliggjorde tilbuddet om at købe Navision for 11 milliarder kroner (1,3 milliard dollar).
Det var to askegrå, mutte eller måske trætte ansigter på Navision-direktørerne, der mødte pressen i et panel sammen med Navisions bestyrelsesformand Waldemar Schmidt og køberne, EMEA Microsoft-direktør Jean-Philippe Courtois og direktør Doug Burgum, Microsoft Business Solutions.
Men det er et faktum, at de fem stiftere af Navision, brødrene Erik og Preben Damgaard samt Jesper Balser, Peter Bang og Torben Wind med 56 procent af aktierne skal dele godt seks milliarder kroner.
Selv for Microsoft, verdens største softwareselskab, er købet af Navision en stor mundfuld. Navision er Microsofts hidtil næststørste opkøb efter det grafiske softwarefirma Visio. For dansk IT var det ikke rekord, men tæt på. Telenor (Norge) købte i 2000 Sonofon for 15 milliarder kroner. Intels køb af Giga var på 9,4 milliarder kroner.
Men da mødet var i gang kom der lidt mere farve i kinderne på Navision-direktørerne Jesper Balser og Preben Damgaard. Sammen med bestyrelsen og deres finansielle rådgivere Nordea Securities og Schroder Salomon Smith Barney har de godkendt købstilbuddet fra Microsoft.
- På trods af en afventende holdning i erhvervsmarkedet har vi haft en stærk vækst i Navision, og vi har taget markedsandele fra konkurrenterne. Vi kunne have gennemført vort mål og vor vision om at være den førende leverandør af forretningssystemer til små og mellemstore virksomheder uden at være en del af Microsoft. Men nu kan det gå endnu hurtigere i en accelleret vækst. Microsoft har et stærkt brand. Det er en ambitiøs virksomhed, som også vil være førende i forretningssystemer, og sammen er vi meget stærkere, sagde den hidtidige co-administrerende Navision-direktør Jesper Balser og efter opkøbet direktør for den globale strategi i Microsoft Business Solutions.
Alle produkter fortsætter
Han understregede også, at Microsoft og Navision har komplementære forretninger. Samme partnermodel med indirekte salg via deres respektive Solution Centre.
- Alle produkter via Navision Solution Centre fortsætter. Microsoft vil øge investeringerne, og det giver os den bedste beskyttelse, at være en del af Microsoft. Det er en virksomhed med store ambitioner, og for kunderne er det en sikring af deres investeringer, sagde Preben Damgaard, den anden hidtidige co-administrerende Navision-direktør, der efter opkøbet er direktør for Microsoft Business Solutions EMEA, fortsat med adresse i Vedbæk.