Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Billedtekst: Sammen med Sverige anses Danmark for at være det vigtigste marked for Desktop Management i Norden, oplyser Pietro Caldarara fra Intel LANDesk.
Skandinavisk offensiv skal skaffe flere VAR'er til salget af Intels administrationsværktøjer, LANDesk.
Intel vil tilbage i kampen om desktop management-markedet. Det skal ske via dedikerede VAR'er.
I 10 år har Intel haft desktop management-værktøjet LANDesk i produktkataloget, og selv om LANDesk er det næstmest kendte brand i Intel, er kendskabet til det i kanalen langt fra godt nok.
Med udviklingen af styresystemer fra Microsoft, der også kan bruges til at styre netværkets pc'er, er der vigtigere end nogensinde før for Intel at få udbredt kendskabet til såvel forretningsområdet som til det nyligt lancerede værktøj LANDesk Management Suite 6.5.
I Danmark er Intel LANDesk i forvejen repræsenteret ved en enkelt
VAR'er. PC Syscom i Amaliegade i København har hidtil været eneste VAR, men nu skal konkurrencen synliggøres og markedet dyrkes yderligere.
- Vi har indledt jagten på en række dedikerede forhandlere i Skandinavien, og Danmark anses sammen med Sverige for at være de to vigtigste markeder for management-værktøjer, siger Pietro Caldarara, der er nordisk chef for Intel LANDesk.
Konkret foregår jagten ved, at Intel har bedt den engelske kanalagent, Eurotech om at identificere og kontakte de forhandlere, der kandiderer til posten.
- Vi ved, hvem det er, vi gerne vil etablere et samarbejde med, men det er en langsommelig og krævende opgave at få det hele på plads. De skal vise en forretningsmodel, der entydigt viser, de har fokus på såvel dekstop management som på brandet Intel. Konkret regner jeg med, at den første aftale er formaliseret i løbet af en måneds tid, siger Pietro Caldarara.
Microsoft største konkurrent
- Vi vil ikke blande os i, om VAR'en har konkurrerende produkter på hylderne, men selvfølgelig spiller det ind, når vi bestemmer os for, hvem vi vil lave en udvidet forhandleraftale med, siger Pietro Caldarara.
Han forklarer, at markedet ikke kan dækkes tilstrækkeligt med den ene kanalpartner, som Intel i forvejen har, og at Intel derfor vil være interesseret i minimum tre ekstra VAR'er, der som de eneste Intel-forhandlere modtager marketingtilskud, øget salgsbonus, længere uddannelse og bedre support fra leverandøren.
Konkurrenterne på markedet er først og fremmest Microsoft, der har indbygget management-værktøjer i styresystemerne og med SMS-forretningsenheden tilbyder fjernstyring af virksomhedens samlede netværk.
Derefter kommer Novell, der tilbyder et gratis desktop management-værktøj, hvis kunden til gengæld køber en Novell server. Desuden ligger spillere som Computer Associates, (CA) og IBM med Tivoli og konkurrerer om markedsandele, og fordi markedet for de helt store løsninger ifølge Intel er vigende, bevæger disse leverandører sig ned i segmentet og kommer i højere grad end tidligere til at konkurrere med netop Microsoft, Novell og Intel LANDesk.
- Vi anser markedet for dekstop management for meget stort og voksende. Det er svært at måle markedsandele, for flere leverandører ønsker ikke at udlevere specifikke tal for det selvstændige salg af desktop management-værktøjer. Blandt andet derfor er IDC også holdt op med at undersøge markedsandele på det område, siger Pietro Caldarara.