Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Detailbranchen mister fodfæste på hjemme-pc- ordningen, spår de store leverandører.
De store leverandører sætter sig på markedet, når de eksisterende hjemme-pc'er købt på bruttolønsordningen, snart skal skiftes. I hvert fald hvis man skal tro leverandørerne.
Den første ordning, der løb fra 1997 til sidst i 2000, var delvist skattefinansieret, mens den nye ordning stiller krav om arbejdsgiverbetaling på 25 procent, hvilket ifølge leverandørerne bliver afgørende for slaget om markedsandele.
- Vi vil også gerne have markedsandele i dette segment, og vi mener, ordningen er skruet sådan sammen, at de leverandører, der har godt fat i erhvervsmarkedet, får mest ud af den nye ordning, siger Nils Claudi Arlund, der er ansvarlig for salget af pc'er hos IBM.
Han tror, detailbranchen vil få svært ved at servicere virksomhedslederne, der med arbejdsgiverbetalingen i baghovedet stiller større krav til professionalitet end tidligere.
Amitech store på gammel
ordning
Da den gamle ordning sluttede, sad Amitech ifølge IDC på 13 procent af markedet. Kun to procent fra Fujitsu Siemens. Det samme gjorde IBM, mens Dell havde godt seks procent.
- Det bliver ikke rift om multimedie-maskiner til at spille på via denne ordning. Derfor er der i højere grad krav om projektsalg, og om at man kan afstemme forventningerne om blandt andet leveringstid hos såvel kunden som den medarbejder, der skal have maskinen, siger Nils Claudi Arlund.
Hos Compaq, der i sidste kvartal 2000 havde en markedsandel på cirka 39 procent, er produktchef Ole Hesseldahl enig i, at det bliver de mere professionelle maskiner, der kommer til sælge i den nye ordning.
Marketingdirektør hos Fujitsu Siemens, Claus Østergaard, spår en fremgang i både salget af professionelle desktop pc'er og notebooks, og Jonas Persson, nordisk chef hos Dell, tror, den nye ordning vil løfte salget af pc'er betydeligt. Men først i løbet af tredje og fjerde kvartal i år.
Også hos Hewlett-Packard lyder beskeden, at det bliver de dominerende på erhvervssegmentet, der kommer til at sidde på den nye ordning. Og markedschef Henrik Johansson siger, at man hos HP altid vil gå efter et marked, hvis det efterspørger pc'er.
Tema om multimedie-pc'er
SIDE 20-28