Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Udbredelsen af såvel bredbånd som trådløse netværk øger kravet om mobile enheder på tværs af markederne.
Fem store leverandører af pc'er, Dell, IBM, Compaq, Hewlett-Packard og Fujitsu Siemens melder alle om stigende salg på bærbare enheder, mens salget af desktop pc'er er stagneret eller i bedste fald svagt stigende.
Tendensen er den samme, uanset om det er privatmarkedet eller erhvervsmarkedet, og ifølge flere af leverandørerne bliver det også i høj grad kravet om mobilitet, der spiller ind, når hjemme-pc-ordningen skal stå sin prøve. Således lyder meldingen fra både Dell og IBM, at de ikke levner de store, rene multimedie-maskiner fra eksempelvis Amitech mange chancer i den nye hjemme-pc-ordning.
- Det bliver i højere grad end tidligere de spillere, der har fat i erhvervssegmentet, der får gavn af den nye hjemme-pc-ordning, fordi arbejdsgiverne skal betale 25 procent af udgiften og derfor vil være sikker på, at maskinen er mere professionel end underholdende, siger Jonas Persson, der er nordisk produktchef hos Dell.
Ligesom sine konkurrenter tror han, at behovet for desktop pc'er i kontorerne vil være rimelig konstant, men han forudser et stigende behov for mobile enheder på uddannelsesinstitutioner og i hjemmene.
Med introduktionen af Pentium 4 til bærbare computere er det ikke processorkraft, der mangler. Til gengæld halter de bærbare enheder bagefter, hvad angår grafik, lyd og skærmbillede, hvilket betyder, at som multimedie-maskine vil det stadig være desktop-pc'en, der trækker salget de næste par år, spår leverandørerne.