Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
Kontorfællesskab har udviklet sig til en primær salgskanal for stor del af virksomhederne i MG50.
På visitkortet står der leverandør, men i praksis fungerer en stor del af virksomhederne i kontorfællesskabet MG50 i Århus som forhandlere af hinandens ydelser og produkter.
- Det foregår meget ustruktureret, og det er langt fra alle her i huset, der har underskrevet forhandleraftaler med andre virksomheder. Samarbejdet har alligevel være med til at sikre, at vi har fået adgang til en større kundebase og at vi hurtigere har fået opbygget referencelisten, siger Lars Bo Kirk fra NewClearMedia.
Som medejer af en journalistisk virksomhed, der leverer digitale fortællinger, nyder han godt af sit samarbejde med blandt andre udflyttervirksomheden Arkena, der indtil for ganske nylig var en del af MG50.
- Arkena leverer streaming, som vi laver indhold til og omvendt. På den måde sælger vi begge hinandens ydelser, forklarer Lars Bo Kirk.
Flere forhandlere i samme hus
Arkena har blandt andet også udviklet et streaming-modul til en anden udflyttervirksomhed fra MG50, Dynamic Partners, der laver Content Management-
systemer.
Flere af deres forhandlere er webudviklere med adresse i MG50, og nogle af webudviklernes opgaver er for reklamebureauer i samme kontorfællesskab.
Har man brug for at tilbyde sine kunder hosting, holder blandt andre Dansk Internet Rådgivning, DIR, til i stueetagen, og ifølge administrerende direktør Kasper Kragelund, stammer en ikke uvæsentlig del af DIR's omsætning fra opgaver, der er genereret af kontorfællesskabet.
- Vi har vel formaliserede forhandleraftaler om hosting-ydelser med seks-otte traditionelle forhandlere her i huset. De er typisk leverandører af egne ydelser og fungerer desuden som underleverandører for hinanden, forklarer Kasper Kragelund.