Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. marts 2002.
Billedtekst: - Det traditionelle, direkte salg går over al forventning, siger Finn Jensen, der er administrerende direktør i Guideix som forklaring på, hvorfor kanalopbygningen er skubbet i baggrunden.
ERP-leverandøren Guideix har neddroslet planerne om at opbygge den indirekte salgskanal.
Den partneransvarlige hos det tidligere Guide Gruppen har for travlt med det direkte salg til at få opbygget et forhandlernetværk.
- Jeg erkender at vores ambition om at få startet det indirekte salg og partnerprogrammet er blevet tvunget lidt i baggrunden, men det skyldes, at det traditionelle, direkte salg går over al forventning, siger Finn Jensen, der er administrerende direktør i Guideix.
Hans udmelding for et halvt år siden, da Guide Gruppen skiftede navn til Guideix, var ellers, at man over en årrække ville forsøge at få kanalpartnere til at generere halvdelen af omsætningen.
- Min ambition på det område er blevet noget revideret. Realistisk set tror jeg dog stadig, vi kan hente 20 procent af vores omsætning gennem partnere om få år, siger Finn Jensen.
Hvis væksten i Guideix' omsætning vokser med samme hastighed de næste par år som de forgående, betyder de 20 procent, at der vil være opgaver for cirka 20 millioner kroner at hente for de kommende partnere.
I regnskabsåret 1999/2000 omsatte Guideix for 25,5 millioner kroner og havde et resultat før skat på 2,7 millioner kroner. Det svarer til en omsætningsfremgang på 43 procent fra året før.
I nærværende regnskabsperiode forventer Finn Jensen en samlet omsætning i omegnen af 50 millioner kroner og en overskudsgrad, der er vokset tilsvarende.
Guideix udvikler og sælger ERP II-systemet, Guide, der åbner virksomhedens ERP-data ud mod omverdenen via internettet. Den indirekte forhandlerkanal skal opbygges af konsulenthuse, der i forvejen har ERP-ekspertise i huset.
Revisor anbefaler
Et eksempel på et netop formaliseret samarbejde med en afsætningspartner er et stort tysk revisionsselskab, der gennem sit skandinaviske kontor i Sverige anbefaler sine kunder at bruge Guide som ERP II løsning.
- Vi tror på, at der er et stort marked for business process outsourcing, som vores tyske samarbejdspartner tilbyder. De tilbyder virksomheder at lægge eksempelvis bogføring, økonomirapportering og lønstyring ud af huset, og så anbefaler de i samme omgang deres kunder at købe vores system, siger Finn Jensen.
Han oplyser, at partnerne dermed får skabt deres egen forretningsmodel, tjener på gode konsulenttimer ved integrationen og samtidig sikrer en fornuftig margin på licensaftalerne.