Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. marts 2002.
TeleRingen tager nu kampen op mod frafaldne forhandlere.
Først var de 60, så forsvandt de 58, og nu er 23 nye kommet til.
TeleRingen slikker sårene, efter at næsten alle forhandlerkædens forretninger kollektivt opsagde kontrakten med kædekontoret og stiftede det konkurrerende TeleKæden.
Siden marts har Dansk SGM-Service, der blandt andet fungerer som kædekontor for butikkerne i TeleRingen, været på udkig efter nye selvstændige forhandlere til at indgå i sammenslutningen, og divisionschef Annette Eriksen oplyser, at antallet allerede er 25.
Vil være landsdækkende
- Vi har brugt tiden på at studere potentielle forhandleres forretningsgrundlag og talt med dem for at finde ud af, om de kunne få noget ud af at indgå i TeleRingen. Jeg vil ikke sige, at vi har nået det ønskede antal forhandlere endnu, for vores ambition er igen at blive landsdækkende, men det skal ikke ske for enhver pris, siger Annette Eriksen fra Dansk GSM-Service.
Geografisk er TeleRingen ikke så spredt som TeleKæden, idet de fleste af TeleRingens butikker ligger i hovedstadsområdet og på Lolland-Falster. Seks af de nye forhandlere i TeleRingen er i forvejen en del af forhandlerkæden CBC, og Annette Eriksen håber på, at det samarbejde med tiden kan hjælpe TeleRingen med at komme længere ud i provinsen.
Ingen plan om priskrig
Hun anser forholdet til de tidligere forhandlere, der nu hører til i TeleKæden, for at være godt, og hun har ikke nogen plan i retning af priskrig for at nappe markedsandele fra Telekæden.
- Uanset hvad de tidligere butiksindehavere måtte mene, så beviser det, at vi igen kan opbygge et netværk af butikker, at vi har en berettigelse som kædekontor. Og det er det afgørende for, om vores butikker får succes. Vi hjælper med afregning af forhandlertilskud, fælles indkøb og markedsføring, og så længe det giver butikkerne mere overskud til at sælge teleprodukter, er vi og de tilfredse, tilføjer hun.
For et år siden afbrød 58 af butikkerne i TeleRingen kontrakten med kædekontoret. Rolf Ovesen, der var initiativtager til bruddet, og nu er direktør i TeleKæden, forklarer, at det skete, fordi Dansk GSM-Service i 1998 blev solgt til Debitel.
- Med salget til Debitel røg uafhængigheden til operatørerne, og med et slag blev vores forhandlingssituation over for andre operatører forringet betydeligt, lød det dengang fra Rolf Ovesen.
Desuden var kritikken, at Dansk GSM-Service tog sig for godt betalt for at afregne forhandlertilskuddene med teleselskaberne.
Boks: Den loyale
- Jeg blev også af Rolf Ovesen opfordret til at bryde min kontrakt med TeleRingen dengang. Men jeg var forholdsvis ny i markedet, og da TeleKæden ikke ville kunne betale mig forhandlertilskuddet i op til seks måneder, besluttede jeg, at det var for risikabelt at skifte side, siger Camilla Helleberg, der er indehaver at TeleRingen i Hørsholm.
I dag er hun stadig glad for den beslutning, for TeleKæden har større ambitioner om at dyrke erhvervskunderne end privatkunder, og det marked ønsker Camilla Helleberg at lade de andre kæmpe om.
Den nye
- Jeg har hidtil klaret mig som selvstændig uden nogen kæde, men jeg har besluttet at gå med i TeleRingen, fordi markedssituationen har ændret sig. Der er blevet mere konkurrence, og det er nu engang lettere at forhandle med netoperatørerne, når man er flere, end når man står alene, siger Kurt Mejlgaard fra TeleRingen i Roskilde.
Han har tidligere brugt Dansk GSM-Service til at afregne forhandlertilskud, og han er fuld af forståelse for, at det tager tid at komme tilbage i kampen.
- Når man bliver halshugget, som det var tilfældet, da de mange butikker stiftede TeleKæden, går der tid, inden man får lukket hullerne rundt om i Jylland. Men overordnet mener jeg, at man som butik kan få meget ud af et sådant samarbejde, så hullerne skal nok blive fyldt ud med tiden, siger Kurt Mejlgaard.