Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
2M Invest har trimmet koncernen, og ansat MBA'er Stein Bagger til at skære ind til benet, udvikle forretningen og pleje forhandlerne.
Det begyndte rigtig godt. Men så antog væksten i 2000 og 2001 forkerte dimensioner.
IT Factory, der startede som ren softwareleverandør, blev grebet af dotcom-feberen og købte op i udlandet.
Pludselig var staben udvidet til 400 mand, og firmaet havde rodet sig ud i aktiviteter, der tog brødet fra forhandlerne. Helt galt gik det for IT Factory, da kurserne på aktiemarkedet styrtdykkede og recessionen indtrådte sidste efterår.
Det førte til virksomhedens kollaps i december, og Merkantildata, som havde investeret kraftigt i IT Factory, måtte afskrive sine investeringer på 60 millioner kroner. De opkøbte selskaber blev hurtigt skilt ud igen fra den amerikanske del, IT Factory Inc., og 2M Invest købte IT Factory A/S, der ejede al software, hele udviklingsafdelingen og salgsstyrken.
Stifteren Lars Munch Johansen blev afsat fra sin lederpost, hans bror og medstifter Morten Munch Johansen overtog konsulenthuset Notes House.
Genindfører strategi
For igen at få styr på forretningen ansatte 2M Invest midt i december en ny direktør, Stein Bagger, til det knap 50 mand store firma på Lyngbyvejen i København.
En hårdkogt MBA'er, med absolut fokus på at generere overskud.
Som det første styrede Stein Bagger virksomheden tilbage til udgangspunktet: Fokus på kerneforretningen og salg via partnere. Han peger på, at der allerede er sket resultater.
- På kun to måneder har vi opnået en overskudsgrad på over ti procent og vores ordrebøger er fyldt op til tredje kvartal, siger Stein Bagger og peger på, at det var en klog beslutning at slanke koncernen.
- De opkøbte konsulentfirmaer var meget omkostningstunge for firmaet. Efter frasalget af dem, er der skåret 80 procent af omkostningerne væk. De sparede penge skal fremover bruges til at udvikle forretningen, tage den eksisterende teknologi ind i næste generation og støtte vore partnere, oplyser Stein Bagger.
IT Factory har på nuværende tidspunkt 300 aktive partnere over hele verdenen. Om et halvt år skulle der ifølge planen gerne være 350 partnere.
For at skaffe nye partnere, er det vigtigt at fastholde IT Factory«s brand, men også at overbevise markedet om, at firmaet kan tilføre værdi ud over produkterne, herunder klæde partnerne på til at sælge og implementere produkterne.
- Vi er i færd med indføre et videndelingssystem for partnere. Det bliver et krav for at modtage licenser, at partneren har opgivet oplysninger om det konkrete projekt, oplyser Stein Bagger.
IT Factory vil meget gerne have partnerskab med de store konsulenthuse i "Big Five", da de ifølge Stein Bagger dækker de store kunder bedst af.
IT Factory udvikler i dag software til Lotus Notes/Domino, og det bliver selskabet ifølge Stein Bagger ved med.
For nylig indgik IT Factory et friskt partnerskab med danske EDB Gruppen, et ægteskab som blev muliggjort ved, at IT Factory havde skilt sig af med sin egen konsulentdel Notes House.
Billedtekst:
Det var med en MBA i bagagen og en ny plan for virksomheden, Stein Bagger tiltrådte stillingen som direktør for det ny, slankede IT Factory december sidste år.
Boks:
partnerprogram
Fra og med januar 2002 vil IT Factory indføre et nyt partnerprogram, hvor der vil være 3 typer partnere:
Global Partners som kun medvirker ved implementeringer, der sker parallelt i flere lande.
Preferred Partners - som uddanner sine medarbejdere i brug, opsætning og udvikling af IT Factory«s produkter og præsterer årligt mindst tre succesfulde implementeringer med over 100 brugere. Fælles for både Global Partners og Preferred Partners er, at de forpligter sig til at omsætte mod at modtage alle leads og opnå stor støtte ved indsalg.
Business Partners - som gennemfører et introduktionsprogram på maksimalt 12 måneder til at blive Preferred Partner.
Alle fremtidige licens og partneraftaler indgås direkte med det nye IT Factory.