Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Tele2 Mobil har udvidet deres salgskanal med tankstationer, døgnkiosker
og posthuse.
Efter 11 måneders succes med salg af mobilabonnementer gennem Imerco-forretningerne, har Tele2 Mobil udvidet deres afsætningskanal endnu en gang.
7-Eleven, Statoil, Comitel og Post Danmark hedder de nye afsætningskanaler, der tilsammen forøger antallet af forhandlersteder fra 180 til over 2.100.
Vil tjene på de unge
- Vi har haft stor succes med salget gennem Imerco-kæden, men vi har længe gerne villet have fat i de unge, der er storforbrugere af SMS-beskeder, og de er ikke lige Imercos kernekunder, siger Henriette Høyer, der er markedschef hos Tele2 Mobil.
Hun forklarer udvidelsen af salgskanalen med, at de unge også vil kunne tanke taletid efter normale forretningers lukketid og i weekenden.
Derfor er det nødvendigt også at være på hylderne hos døgnkiosker og tankstationer, hvis man vil have fat i de unge mellem 12-20 år.
- Ét er at have etableret en yderligere salgskanal, noget andet er at snuppe markedsandele fra konkurrenterne, siger hun.
- Det satser vi på at kunne i kraft af vores bonuskoncept, hvor vi tilbyder, at man tjener 10 øre i minuttet, hver gang man bliver ringet op, siger Henriette Høyer.
Etableringen af samarbejdet med Imerco har på 11 måneder fordoblet kundetilgangen.
Igennem Go-Cards og annoncer i blandt andet ungdomsmagasiner forsøge Tele2 nu at få endnu flere til at skifte teleselskab.
Og ifølge Henriette Høyer er Tele2 det eneste selskab, der også kan tilbyde at overflytte taletidskort-kunder, og ikke kun dem, der har et almindeligt abonnement.
Dropper rabatten
til forhandlerne
Den seneste tids debat om terminalrabatter til forhandlerne har resulteret i, at flere af de store selskaber blandt andet Orange og TDC Mobil har valgt helt at droppe terminalrabatten til forhandlerne.
- Det har vi ikke gjort, men debatten har haft den positive effekt på vores forhandlingssituation, at forhandlerne godt ved, de ikke længere kan kræve de meget høje rabatter. Dermed er vi i stand til at tilbyde vores nye afsætningssteder en tilfredsstillende procent i margin på taletidskort, samtidig med at vi selv ser fornuft i at sælge gennem dem, siger Henriette Høyer.
Boks:
regnskab
I sidst uge kom Tele2 i Norden med et regnskab, der viste en omsætningsfremgang i forhold til året før fra 10,48 til 12,37 milliarder svenske kroner svarende til 18 procent. Driftsresultatet før afskrivninger steg 28 procent til 3,8 milliarder svenske kroner sidste år. Indtjeningen specielt på mobilmarkedet i Danmark ønsker Tele2 dog ikke at afsløre.
Henriette Høyer nøjes med at konstatere, at man fortsat satser på en markedsandel på cirka 15 procent af det samlede marked.
Ifølge Henriette Høyer skal Tele2's koncept med ens pris, uanset hvilket tidspunkt man ringer på, eller hvilket net der benyttes, være med til at sikre den nødvendige kundetilvækst.
Billedtekst: Vi satser på at erobre markedsandele i kraft af vores bonuskoncept, siger markedschef hos Tele2, Henriette Høyer.
Foto: Torben Klint