Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Landene syd for grænsen har det ifølge Linkwatch bedre med overvågning og styring af hjemmet end danskerne.
Når Jesper Thestrup og hans kolleger i Linkwatch pakker bilerne og kører til Cebit, ville de ønske, at deres produkt i forvejen var installeret i messe-hallerne i Hannover.
For så ville stereoanlægget på fællestanden automatisk sætte Jespers yndlingsmusik på, kaffemaskinen ville brygge, som den ved, Jesper bedst kan lide det, og vinduerne ville hoppe på klem, så der er godt udluftet, når bilen ankommer til Hannover.
Men fordi det har knebet lidt med at skaffe de nødvendige investorkroner til udviklingsarbejdet, har der endnu ikke været noget produkt at sælge.
Vis skepsis herhjemme
- Vi har knoklet på alle fronter for at få vores produkt færdig og klar til markedet, men fordi udviklingen med adgangen til bredbånd og trådløse access points er gået så hurtig, har vi haft lidt svært ved at blive færdige, siger Jesper Thestrup, der er administrerende direktør hos Linkwatch i Ballerup.
Når han alligevel skal med på Cebit, skyldes det, at det tyske og franske marked i forvejen har det bedre med tanken om et intelligent hjem, der styrer og overvåger ens elektriske installationer, end det danske marked har.
- Vi mærker en vis skepsis i Danmark, når vi er ude og forklare om Ambient Intelligence, (intelligente omgivelser, red.). Men med udbredelsen af bredbånd og etableringen af accesspoints rundt om i hjemmene, går der ikke længe, inden efterspørgslen på et overordnet styringsværktøj til alle ens produkter også melder sig, siger Jesper Thestrup.
Fragmenteret marked
Hans opgave på Cebit består i at opbygge et forhandlernetværk i Tyskland af serviceudbyder inden for kabel-tv og elforsyningsselskaber samt alarm- og sikringsvirksomheder.
- Det tyske marked et kendetegnet ved at være meget fragmenteret, så vi regner ikke med at finde en partner, der kan servicere hele det tyske marked, men vi skal derimod have mange og helst store afsætningspartnere, siger han.
Han understreger, at strategien er at blande sig med de helt store i kampen om at blive dominerende på markedet, for selvom der ifølge Jesper Thestrup er plads til en lang række spillere på markedet for intelligente omgivelser, er der nogle momentum-fordele ved at slå til nu.
- IDC er kommet med nogle forudsigelser om markedet for access points, og deres tal kan give mig kuldegys. Der er virkelig et marked for det her, og hvis vi bare kan få begge ben med på vognen, skal vi også nok vise pæne indtægter inden efteråret, siger Jesper Thestrup.
Billedtekst: Jesper Thestrup har brugt tiden siden sidste års Cebit på at skaffe investorer, og salgsarbejdet er derfor blevet skubbet i baggrunden. Foto: Lars Wittrock