Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. marts 2002.
Deltagerne på den danske fællesstand har forberedt sig vidt forskelligt i kampen for at etablere en international kanal.
Nogle har brugt halve år på at støvsuge det tyske marked for potentielle partnere, andre har outsourcet hele opgaven til den danske kulturattachÈ, mens enkelte satser på, at de rette partnere nok dukker op af sig selv.
Igen i år har IT-Brancheforeningen lagt et stort forarbejde i at skaffe deltagere til den danske fællesstand på Cebit-messen i Hannover, der løber af stablen 13.-20. marts.
Og igen i år er det vidt forskellige virksomheder, der skal stå skulder ved skulder i kampen om at vinde de bedste forhandleres gunst.
På de næste sider kan du læse, hvordan et tilfældigt udsnit af de mange virksomheder på fællesstanden har valgt at gribe forarbejdet an. Hvad vil de bruge messen til, har de fået mødekalenderen fuld inden afgang, og hvem er de på jagt efter.
Opfølgning
Efter den store messe i Hannover sidste år fulgte IT-Branchen Computerworld op og beskrev, hvordan det så gik de deltagende virksomheder. Det gør vi igen i år, hvor vi ser på, om de fik etableret initialkontakten, om der blev diskuteret marginer, og om man nogensinde kan forberede sig godt nok til Cebit.
Den lave pris for deltagelse på fællesstanden, omkring 30.000 kroner, lokker mange mindre virksomheder til, der, hvis de havde råd, hellere ville have egen stand.
B&O Telecom
I år er B&O Telecom eksempelvis ikke officielt repræsenteret på Cebit i modsætning til de foregående år, hvor de har haft deres egen stand på 150 kvadratmeter. Alligevel finder du B&O på Cebit, det foregår blot på den danske fællesstand, hvor blandt andre også softwarehuse, business intelligence-udviklere, og eksperter i e-learning skal deles om de få mødeborde og ledige stunder.
Chancen for at deltage på Cebit kan for en lille virksomhed virke så tillokkende, at man satser uden at være klar til et internationalt partnerskab, lyder advarslen fra nogle af de virksomheder, der deltog sidste år og som har læst ekstra på lektien til dette års gigant-messe.
Af de 24 deltagende virksomheder er cirka 10 gengangere fra sidste års fællesstand på Cebit.
Billedtekst: Hvis man skal tro de deltagende virksomheder på den danske fællesstand på Cebit, bliver der igen i år trængsel om mødebordene.
Boks:
Dem finder du på standen
Edutorium, leverer integreret e-learning og videndeling software.
eStructure.net, er en managed service provider.
Eyegonomic, leverer LCD-skærme.
First Impression, designer info-standere.
Ideogramic, laver diagram-løsninger til whiteboards.
Invest in Denmark, trækker virksomheder til Danmark.
Kapow, laver datastrukturering.
Linkwatch, styrer hjemmets trådløse overvågning af
alle installationer.
Motograf, laver navigationsudstyr til biler og flåder.
On-Air, komprimerer live-billeder, så de kan overføres med kun 9,6 kbit/s.
PointStar, laver human telematics.
Realtime, er indholdsleverandør på tværs af platforme.
Siteman, udvikler Content Management System.
SW-Tools, laver software-værktøjer til navigation.
Synkron, leverer Content Management System.
Videlity, laver Supply Chain Relationship Management-software.
Acinta, udvikler business-intelligence software.
B&O Telecom, udvikler telekommunikationsprodukter.
Bluetags, fremstiller intelligente kuffertmærker.
Bording, har i over 30 år leveret IT-løsninger.
Copenhagen Capacity, tiltrækker udenlandske virksomheder til hovedstaden.
Danish Probe, udvikler e-lerning software.
Digital Zone, laver media-asset management-værktøjer.
Dimentor, har udviklet et værktøj til 3D og 2D navigation.