Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. februar 2002.
Billedtekst: KMD holder på medarbejderne ved at tilbyde dem fleksibilitet i tilrettelæggelsen af arbejdet, og over halvdelen har hjemme-pc.
- Det er ikke glasuren, der giver loyale medarbejdere, men de grundlæggende rammer, siger Anders Rosbo, kommunikationschef i KMD.
Medarbejderpleje og
loyalitetsprogram er
styringsværktøjer for KMD. Stabsdirektørernes løn er simpelthen bestemt af
deres evne til at leve op til målsætningerne for de bløde værdier. I år søger under fire procent KMD-ansatte nye udfordringer.
I KMD vil man holde på medarbejderne. Selvfølgelig ikke for enhver pris, men det har sin pris, hvis de ikke gør det: Lever cheferne ikke op til målsætningen om en gennemstrømning på under syv procent af de ansatte, kan det dårlige resultat aflæses direkte på stabsdirektørernes løncheck.
- Vi skal fastholde vores kernemedarbejdere, og vi har tre non-finansielle mål for virksomheden: Vi skal lave produkter, som kunden opfatter som bedre end konkurrenternes. Vi skal have den højeste kundetilfredshed. Og endelig skal vi have de mest tilfredse medarbejdere, siger Anders Rosbo, kommunikationsdirektør i KMD.
Målsætningerne kan næppe påstås at være uhørte, men når chefernes resultatløn afhænger af at nå målene, bliver det ikke ved det rene snak.
- Vi gennemfører medarbejdertilfredshedsundersøgelser en gang i kvartalet, og resultaterne styrer vi efter. Jeg ved ikke, hvor mange andre virksomheder, der direkte styrer på de bløde mål, siger Anders Rosbo.
Kun mellem tre og fire procent af de ansatte i KMD har forladt virksomheden det seneste år. Det er selvfølgelig tilfredsstillende, siger Anders Rosbo.
600 uopfordrede ansøgninger
Specielt fordi KMD har kæmpet med sit image som en lidt støvet, offentlig virksomhed fra tiden som Kommunedata.
- Det tager flere år at lave om på et image. Men inden for de seneste fire år har vi ansat 1.000 medarbejdere, og vi har 600 uopfordrede ansøgninger liggende. Sidst vi søgte til en stilling i vores Usability Lab fik vi 200 ansøgninger, fortæller Anders Rosbo.
Gennem målrettet annoncering har KMD formået at tiltrække de udviklere, de har brug for. De har forladt spredhaglsannonceringen, og henvender sig direkte til IT-professionelle i annoncer i fagblade.
- Vi har fået mange fra ICL og Columbus IT Partner for eksempel. Et af vores argumenter er, at vi er en dansk virksomhed. Vi er ikke et datterselskab af en amerikansk virksomhed, så kommandovejene er korte. Det er sjovt at kunne og man kan være med til at ændre noget, siger Anders Rosbo.
Boks: KMD styrer efter bløde værdier
Det overordnede mål er at tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere. Succeskriterierne er en del af det interne videnregnskab, som KMD styrer efter.
- KMD skal synliggøre kompetencekrav og karriereveje for 80 procent af de store medarbejdergrupper i 2002.
- Mindst 80 procent af medarbejderne skal have en medarbejderudviklingssamtale inden for de seneste 15 måneder ved udgangen af 2002.
- KMD's afgangsrate for egenopsigelser må ikke overstige syv procent.
- Mindst 80 procent af medarbejderne skal være tilfredse med de udfordringer, de har i jobbet.
- KMD vil være blandt den bedste halvdel i Universums undersøgelse af IT-virksomheders image blandt studerende og potentielle medarbejdere med flere års erhvervserfaring.
- KMD vil være blandt de 50 bedste i Oxford Group-undersøgelsen Danmarks bedste arbejdspladser.
- Mindst 80 procent af medarbejderne skal tilkendegive, at de alt i alt er tilfredse med personaleledelsen fra deres nærmeste chef.
- Ti procent af ledige lederstillinger, skal besættes med medarbejdere fra andre forretningsområder eller andre dele af landet for at sikre rotation og udvikling.