Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. februar 2002.
Løsningssalg behøver ikke koste det store.
Hvis du har svært ved at tjene nok på at flytte kasser, skulle du måske overveje at hjælpe kunden med at tømme dem i stedet for.
Den forretningsstrategi har 44-årige Jann Kallehauge stiftet virksomhed på, og både privat- og erhvervskunder har det seneste år efterspurgt hans assistance.
- Jeg kommer ind i mellem ud til kunder, der måske har haft deres nyindkøb stående i kasser i flere uge uden at kunne overkomme at få det sat op. For dem er det ikke nok, at produkterne er "lige til at sætte op", for de får det ikke gjort, siger Jann Kallehauge fra PC-assistance.
På timeløn sætter han udstyret op, sikrer at det virker og hjælper kunderne med at få større udbytte af udstyret.
- I starten var det på basis-undervisning, jeg tjente mest. pc-kørekort og standardbrug af mailprogrammer og sådan noget. Men på længere sigt er det planen, at undervisning mere skal være et supplement til min forretning end grundlaget for den, siger han.
Ingen salgserfaring
Jann Kallehauge satser på at få udbygget sit kundegrundlag hos virksomheder, der ikke selv har en IT-afdeling, og når så de ansatte selv har problemer med deres private IT-udstyr, stiller PC-assistance også op.
Kallehauge har ikke selv den store salgserfaring, og da det ikke er nok med en hjemmeside og en mobiltelefon, hvis lønnen til en kommende medarbejder skal sikres, overvejer han at sætte et call-center på kundejagt.
- Hvis min strategi om at skulle lave længerevarende serviceaftaler med virksomheder skal lykkes, er det vigtigt for mig at finde en samarbejdspartner, der kan sparke døren ind hos kunden. Det har jeg hverken erfaring med eller tid til, hvis jeg skal servicere mine nuværende kunder, forklarer Jann Kallehauge.
Fornuftig avance
Han erkender, at der er mange konkurrenter om buddet, og han holder da heller ikke mere end lige skindet på næsen. Til gengæld tilbyder han hele spektret af service lige fra opgradering af hard- og software til installation og vedligehold af netværk.
- Hvis du vil have et optimistisk bud fra mig på min omsætning om et år, så lyder det på en million kroner. Det er det dobbelte af, hvad jeg omsatte for sidste år, og 1. marts ansætter jeg en medarbejder, så det er nok ikke helt ved siden af.
- Jeg har ikke nogen forestilling om at tjene på hardwaresalg, og min omsætning stammer derfor primært fra service og undervisning, hvilket der stadig er fornuftig avance på, siger Jann Kallehauge.
Billedtekst: - For mine kunder er det ikke nok, at produkterne er "lige til at sætte op", for de får det ikke gjort, siger Jann Kallehauge fra PC-assistance.