Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.
PARAT. Eksportrådets udsendte fra hele verden rapporterer om øgede investeringer i e-initiativer. Men der er endnu et stykke vej, før e-handel vil dominere verdenshandlen.
Den vestlige verden er parat til e-handel, men det store boom ligger ikke lige om hjørnet. Det var konklusionen på Eksportrådets konference mandag om barrierer og muligheder for grænseoverskridende e-handel. I dagens anledning havde eksportrådet samlet repræsentanter fra brancheforeninger, uddannelsesinstitutioner samt 10 udsendte medarbejdere fra USA, Europa og Fjernøsten for at fortælle om e-paratheden rundt om i verden.
Professor Niels Bjørn-Andersen fra Københavns Handelshøjskoles e-business-program, understregede vigtigheden af at være e-parat, men manede samtidig til besindighed.
- Hvis du ikke er i e-business om fem år, er du ikke i business, den regel, mener jeg, stadig gælder. Faktum er dog, at under en procent af verdens handlen foregår på e-markedspladser, og at handel, der i den ene eller anden form er elektronisk understøttet, kun udgør fem til syv procent. Så kigger man på de mange undersøgelser, der bliver udført om e-handel, får man fornemmelsen af, at der i dag er større omsætning i at udføre undersøgelser, end der er i regulær e-handel, sagde han.
Statistisk stormflod
Niels Bjørn-Andersens sidste pointe blev bekræftet af de 10 udsendte repræsentanter fra Eksportrådet. I en overflod af mere eller mindre opdateret statistisk materiale om e-handel, internet og e-investeringer fra de sidste fire år, præsenterede de e-tendenser fra deres regioner.
- At være e-parat handler om to ting. Vilje og evne, sådan sagde Erhvervsrådets udsendte i Frankrig, Niels Kaae.
Og tilsyneladende er både vilje og evne til stede i det meste af verden. Ifølge DTI International Benchmarkings fra år 2000 har 85 procent af de franske virksomheder internetforbindelse. En undersøgelse fra 2001 lavet af Berlecon Research viser, at USA har 1.049 B2B-markedspladser, og med 19,1 milliarder investerede dollars giver eMarketer den europæiske førsteplads for investeringer i e-handel til Tyskland.
Det statistiske kaos til trods, var det underliggende budskab klart. E-handel er kommet for at blive. Verdens virksomheder investerer, om end i forskelligt tempo, i e-handels-initiativer, og regeringer i Europa, Fjernøsten og USA gør deres til at lette den elektroniske handel, hvad end det drejer som om at digitalisere toldpapirerne eller arbejde aktivt for at internet-penetrationen stiger.
faktaboks: Styr på verden
På adressen www.emarketservices.com kan virksomheder, der ønsker at e-handle på tværs af landegrænserne få et overblik over verdens forskellige B2B-markedspladser. På siden kan man finde en oversigt over markedspladserne segmenteret efter industri og land. Information om, og en vurdering af de forskellige markedspladser, et diskussionsforum samt links til yderligere information.
Billedtekst; Kigger man på de mange undersøgelser, der bliver udført om e-handel, får man fornemmelsen af, at der i dag er større omsætning i at udføre undersøgelser, end der er i regulær e-handel, sagde Professor Niels Bjørn-Andersen fra Københavns Handelshøjskole, da Eksportrådet holdt konference om barrierer og muligheder for grænseoverskridende e-handel.
Arkivfoto: Torben Klint