Euro i-mode mødes med skepsis

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. februar 2002.


Billedtekst: Den japanske Euro i-mode vil næppe slå igennem i Europa. En af grundene kunne være at japanske operatører tænker mere i trafik, mens de lader andre om indholdet.

Den japanske succes kan ikke kopieres
direkte, blandt andet fordi den vigtigste funktion, beskeder til mobiltelefoner,
allerede findes med SMS. Flere analytikere mener ikke, Euro i-
mode vil slå an som i hjemlandet.

Dette forår får det japanske i-mode premiere i Europa, når det hollandske teleselskab KPN lancerer en tilpasset udgave af den japanske succes inden for det mobile internet. KPN's plan er at køre "Euro i-mode" over GPRS ved at kombinere det HTML-baserede i-mode-sprog med WAP.
I-mode har på tre år fået over 30 millioner kunder i Japan. Herudover findes en vifte af beslægtede teknologier i Japan, hvilket bringer det samlede antal japanske brugere af mobilt internet op på 48,5 millioner med udgangen af sidste år. Alligevel er der betydelig skepsis over for, hvor stor gennemslagskraft det europæiske i-mode vil få.
En del af denne skepsis bygger på, at i-mode mest bliver brugt til SMS-lignende kommunikation fra person til person, mens de egentlige betalte mobile internettjenester forholdsvis har betydelig færre brugere. Dette bringer det japanske system mere på linie med den europæiske SMS-succes, fremførte en rapport fra det danske Strand Consult (omtalt i Computerworld nr. 5 i år).
Blandt de kritiske røster høres også det svenske konsulentfirma Northstream, som gør opmærksom på, at kun en tredjedel af de officielle i-mode websteder faktisk tager penge for deres tjenester.
Der findes mere end 60.000 i-mode websteder, men kun omkring 6.000 af disse er "officielle" og har en aftale med mobilselskabet NTT DoCoMo om at få del i indtægterne fra brugen af i-mode-tjenesterne.
Northstream gør endvidere opmærksom på, at i-mode har et rigt udvalg i underholdningstjenester til private, mens udbudet er langt svagere til det givtige erhvervsmarked.
Succesen kan ikke kopieres
Desuden er der en lang række faktorer, der vil medføre, at i-mode ikke vil blive en lige så stor succes i Europa som teknologien har været i Japan, mener seniorforsker Carl Marcussen fra Center for Regional- og Turismeforskning.
Først og fremmest er besked-funktionen allerede dækket i Europa med SMS. Dernæst kommer telefonerne, som KPN vil introducere til Euro i-mode fra producenter som NEC og Panasonic, der er ret ukendte på mobilmarkedet i vores del af verden.
Så er det mobile landskab anderledes:
I Japan findes der stort set tre mobiloperatører med DoCoMo som den dominerende.
I Europa er der mere end 60 operatører, og de selskaber, som DoCoMo har indgået alliance med om at indføre i-mode, står kun for en lille del af det samlede europæiske marked - selv om de som KPN i Holland godt kan have en pæn position lokalt, understreger Carl Marcussen.
Endelig kan kulturelle forskelle spille ind. Det er således langt fra sikkert, at brugerne vil tage spil på mobiltelefonen via i-mode til sig i samme grad som i Japan.
- Når man samtidig tager i betragtning, at de europæiske mobilsystemer er i hurtig udvikling, må man forvente, at i-mode i den europæiske udgave ikke vil slå igennem på samme måde som i hjemlandet, siger Carl Marcussen.
Villig til at dele
Set fra Japan er den vigtigste årsag til i-modes succes, at det i forholdsvis høj grad er lykkedes DoCoMo at få udviklet mobile tjenester til systemet.
- NTT DoCoMo havde i sidste regtnskabsår en indtægt på mobil datatrafik på 2,5 milliarder dollars svarende til godt 20 milliarder kroner, og hertil skal lægges indtægterne fra mobilsamtalerne. Hvad mobiltjenester angår omsatte DoCoMo 250 millioner dollars, men de lod de 225 millioner gå videre til tjenester-partnerne, mens de selv beholdt 25 millioner dollars.
Konklusionen er, at japanske operatører tænker mere i trafik, mens de lader andre om at lave - og tjene på - indholdet.
- Det kan vi lære af i Danmark, siger teknologiattachÈ Jens Uggerhøj fra den danske ambassade i Tokyo.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere