Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2002.
Når Oracle slår dørene op for sin verdenskonference i København, bliver der tre dage til at netværke blandt hele 12.000 deltagere.
Til sommer indtager verdens næststørste softwarefirma, Oracle, København med sin globale teknologikonference OpenWorld.
I dagene 24. til 27. juni vil Bella Center ligne en kæmpe IT-markedsplads, hvor cirka 12.000 IT-folk vil cirkulere imellem diverse stande, forelæsningsrum og workshops.
- Vi gør det ikke for at opnå profit, men for at servicere for vores partnere og kunder. De får her en unik mulighed for at netværke, siger Oracles marketingchef Camilla Kampmann.
Hun oplyser, at partnerne også kan give præsentationer under konferencen, og at Oracle faktisk leder efter flere talere til begivenheden.
- Alle partnere er velkommen til at melde sig. Vores jury vil herefter vurdere, hvor de passer bedst ind: Som hovedtaler, taler på et almindelig spor eller i en workshop, siger hun.
Ellers regner Camilla Kampmann med, at det store trækplaster bliver Oracles topchef Larry Ellison, der er hovedtaler ved begivenheden.
Først til mølle-princip
Det gennemgående tema for konferencen bliver midsommeren, og prisen for at deltage afhænger ifølge Camilla Kampmann af, hvor hurtig partneren er til at tilmelde sig.
- De 150 partnerstande bliver tildelt efter et først til mølle-princip, siger hun og oplyser, at en tredjedel af standene vil gå til danske partnere. Over halvdelen af standene er dog allerede solgt.
En hurtig rundringning til en stribe danske Oracle-partnere viser, at der bliver rift om standene.
En af udstillerne er Dansk Software A/S, der både er teknologi- og forretningspartner med Oracle. Ifølge firmaets salgsdirektør Sten Schaldemose er det mest for at udvide partnerporteføljen.
- Vi deltager med en stand, og forsøger også at komme med i programmet med et indlæg om komponentbaseret udvikling, oplyser han.
For Dansk Software har det været afgørende, at konferencen ligger i København og ikke i for eksempel USA.
Softbase A/S, der udvikler og sælger økonomiløsninger baseret på Oracles platforme, skal også med. Primært for at kunne introducere et nyt koncept for sit webbaserede økonomisystem (baseret på Oracle).
- Ja vi vil deltage og regner med, at man skal være hurtigt ude for at få en stand, siger direktør Robert Johannesson.
Softbase har ikke deltaget i OpenWorld før, men synes ikke, at det er nogen speciel fordel, at konferencen ligger i Købehavn.
Vil øge salget
Også Oracle-partneren EC-Soft Danmark skal deltage på OpenWorld. EC-Soft kører drift, udvikler og implementerer løsninger på Oracles platforme og satser ifølge konsulentchef Jørn Degn Hansen på at øge salget via deltagelsen.
- Vi ser det som en god lejlighed til at komme i dialog med flere kunder, der interesserer sig for Oracles teknologi, siger han.
IT-servicevirksomheden ISS Data, der også sælger viden om Oracle-teknologi, regner alene med at komme for at lytte og lære.
- Vi skal være med som gæster og repræsenterer vores kunders interesser. Vi har 11 mand, der arbejder med Oracle, og det er vigtigt for os at være på forkant med udviklingen, siger konsulentchef Lilian Andersen, ISS Data. Firmaet deltager hvert år i OpenWorld og Lilian Andersen er lidt skuffet over, at det ligger i København i år.
- Vi sparer rejsen, men det plejer netop at være rejsen, som gør det ekstra spændende for os, siger hun.
Billedtekst: Formålet med OpenWorld er alene at servicere kunder og partnere. Det er ren tilsætning for Oracle, oplyser Oracles marketingchef Camilla Kampmann.
Foto: Michael Madsen