Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2002.
Sandbergs produkter sælger godt, og der er fem års garanti på dem.
Det lilla logo med gule bogstaver er ved at blive kendt i det danske detaillandskab.
Det tilhører Sandberg og sidder på kabler, mus, lydkort og andet pc-godt, som hænger til skue på varestativerne hos stadig flere pc-forhandlere. Blandt andre Fona, Expert, PC-Fageksperten og Computer City.
Sandberg kom på markedet i 1997 med sine pc-kabler fra Kina, og har siden i al stilhed erobret 30 procent af det danske marked for pc-kabler.
Sidste år var et særlig godt år for firmaet. Her nåede Sandberg målet for hele regnskabsåret 2001/2002 på kun et halvt år med et overskud før skat på 1,4 millioner kroner, oplyser firmaets salgschef Erling Hoff Petersen.
Han siger, at forhandlerne har fundet ud af, at salget af pc-tilbehør vedbliver at være pænt.
- Folk køber stadig tilbehør med tilhørende kabler. De får jo ADSL, ekstra netværk, eksterne modemer og lignende. Man kan måske sige, at det er deres måde at spare på, når de ikke har råd til en helt ny maskine, siger han.
Prisen holder
Et tegn på, at han har ret, er - ud over forretningens synlige succes - at forhandlerne slet ikke overvejer at file på prisen, når det gælder pc-tilbehør.
Hos ComputerCity siger indkøbsansvarlige Anders Egelund, at kæden blot sætter prisen efter markedet.
- Men selvfølgelig er det jo sådan, at folk køber kabler uanset hvad. Skal man bruge et kabel, skal man bruge et kabel, siger Anders Egelund og hentyder til, at der ikke er noget at diskutere for kunden.
Merlins indkøber Niels Andersen siger, at årsagen til de faste priser er, at der ikke sker nogen fornyelse inden for kabler. Derfor er der ingen grund til at lave særtilbud.
Hent penge på hver meter
Da forhandlerne går ud fra, at kabler og tilbehør sælger sig selv, bliver disse varer ikke udstillet appetitligt nok, mener Erling Hoff Petersen.
- Men det er faktisk ulogisk, at forhandleren ikke har fokus på dÈt, som sælger. Ret ofte er der et misforhold mellem det areal, forhandleren ofrer på tilbehøret, og den indtjening, som produkterne kan skabe pr. kvadratmeter, siger han.
Sandberg hjælper derfor små og mellemstore forhandlere med at benytte sit særlige koncept: Meter-konceptet - et værktøj til at beregne, hvor mange meter Sandberg-produkter, der rummer det bedste indtjeningspotentiale for hver enkelt forhandler.
Produkterne bliver herefter leveret med 1,14 meter brede stativer, og der ydes hjælp til udstillingen. Bestillingen sker enten direkte hos Sandberg eller via Ingram Micro eller Tech Data.
Fem års garanti
For at skille sig ud fra konkurrenterne på markedet har Sandberg også indført fem års garanti.
Erling Hoff Petersen oplyser, at Sandberg benytter forskellige fabrikker i Kina og Korea, og at disse fabrikker typisk lover Sandberg mellem tre og tolv måneders garanti. Resttiden hæfter Sandberg selv for i forhold til forhandlerne.
- Vi sikrer os ved at gennemteste produkterne før bestilling. Indtil videre har der kun været en efterfølgende defektrate på 0,2 procent på vores kabler, siger Erling Hoff Petersen.
ComputerCitys indkøber Anders Egelund er tilfreds med, at Sandberg giver den lange garantiperiode på sine kabler, men egentlig er det ikke nødvendigt.
- Det betyder faktisk ikke så meget, om der er et eller fem år her, for de holder jo gerne tiden ud, siger han.
Billedtekst: - Forhandlerne tjener mange penge på vores produkter. Især hvis de fokuserer på deres udstilling, siger salgschef Erling Hoff Petersen fra Sandberg i Hillerød, der leverer pc-tilbehør og kabler .