Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2002.
Firmaet vil have bedre fat i den lave ende af markedet. Derfor skal firewall'en S-Box også sælges af ikke-certificerede forhandlere.
Det bliver nu nemmere end før at komme indenfor i varmen som forhandler hos Check Point Software Technologies.
Normalt skal man igennem en hel mølle af uddannelser og test for at få lov til at sælge firmaets avancerede sikkerhedsprodukter.
Men dette bliver formentlig ikke tilfældet, når firmaets ny firewall S-Box skal sælges.
S-Box'en har en bred målgruppe, alle bredbåndsbrugere, og er nem at konfigurere. Derfor er de skrappe certificeringskrav for Check Points VPN og firewall-produkter ikke nødvendige at opretholde på dette produkt.
Hos Check Points danske distributør, Network Technologies, er man ikke i tvivl.
- S-Box er let at installere og den kan sælges bredt til alle bredbåndsbrugere. Og det er det, Check Point vil have, siger direktør Torsten Schmidt, Network Technologies.
Salg via ISP'er og detail
Han oplyser, at den endelige strategi for salg og markedsføring i Danmark endnu ikke er fastlagt, men han forestiller sig, at S-Box vil kunne sælges af ISP'er, mindre forhandlere og sågar detailkæder.
- Forhandleren behøver jo ikke en komplet uddannelse, men skal blot have en basal forståelse for TCP/IP og netværk, siger Torsten Schmidt.
Om konkurrencen fra lignende produkter fra eksempelvis Norton og Symantec, siger han:
- Der er selvfølgelig nogle stærke konkurrenter på privatmarkedet i forvejen, og Check Point er jo kommet noget sent på banen. Men firmaet går meget aggressivt frem, og har samtidig den fordel, at S-Box kan benyttes af både private og professionelle, da firewall'en kan indgå som en del af en større løsning, siger Torsten Schmidt.
S-Box er fremstillet af Check Points datterselskab SofaWare og er baseret på FireWall-1 teknologien, som anses for en avanceret og sikker firewall-teknologi. Prisen kommer til at ligge på under 2.500 kr.
faktaboks: Israelsk sikkerhed med maksimal profit
Check Point blev grundlagt i Israel i 1994, og udviklingen foregår stadig dÈr. Det forretningsmæssige hovedsæde er i dag i Reedwood, USA.
Firmaet er med en global markedsandel inden for firewall og VPN på henholdsvis 41 og 52 procent ledende på sit felt.
I 2001 udråbte Business Week firmaet til verdens mest profitable IT-virksomhed. I 2000 tjente firmaet således 221 millioner dollars ud af en omsætning på 425 millioner.
Sidste år var indtjeningen i de første ni måneder 244,8 millioner dollars, hvilket svarer til en forøgelse på 75 procent i forhold til samme periode sidste år. Omsætningen i samme periode var 405,1 million dollars.
Check Points løsninger forhandles gennem cirka 2.000 certificerede partnere i 203 lande.
Billedtekst: - Checkpoint har været sen til at komme ind på den lave ende af sikkerhedsmarkedet. Men de er aggressive og produktet S-Box egner sig til det, siger direktør Torsten Schmidt hos sikkerhedsdistributøren Network Technologies.
Foto: Olaf Millang