Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2002.
Indehaver af Nintendo agenturet i Danmark fratager K.E. Media distributionsretten og etablerer sig i København.
Nu skal der gøres rent. Alle Nintendo forhandlere skal gå helhjertet ind i sagen. GameBoy og GameCube med tilhørende spil skal sælges bedre i butikkerne, og folkene på gulvet skal vide noget om sagen.
Sådan lyder beskeden fra Nintendo og den svenske distributør, Bergsala, som skal stå for distributionen af alle Nintendos produkter i Danmark.
Den japanske koncern har netop svunget fejekosten på de nordiske markeder i anledning af det ny hjertebarn GameCubes ankomst til foråret. Og det har skabt røre i kanalen herhjemme. Først fik Bergsala amputeret sit skandinaviske eneagentur, så det fremover kun omfatter Danmark og Sverige.
Tager affære
Siden droppede Bergsala sin danske underdistributør K.E. Media, for selv at kunne overtage arbejdet i Danmark.
For få dage siden åbnede Bergsala således eget kontor i København. Den nyansatte direktør Kim Just oplyser, at der vil blive satset helhjertet på markedsføringen af GameCube.
- Vi har valgt selv at tage kontrol over markedet, fordi GameCube gerne skulle slå Nintendos navn fast som andet og mere end en børnespilproducent, siger Kim Just og henviser til, at det ikke er unormalt i branchen at stille krav til distributørerne.
For eksempel gik konkurrenten Sony sidste år lige så hårdt til værks i forhold til sin distributør Egmont Interactive.
- Da PlayStation 2 skulle lanceres, forlangte Sony 100 procents fokus på produktet, som betingelse for, at Egmont kunne få distributionsrettighederne, oplyser Kim Just.
Kamp om spilkronerne
Meget tyder i det hele taget på, at der er indledt et kapløb i spilbranchen.
Et ræs om at komme først ud til de mange kunder, som analytikere og branchefolk mener, vil kaste sig over de nye spilkonsoller med tilhørende spil.
Analysefirmaet Gartner forudser således, at der alene i år vil blive solgt 49 millioner spilkonsoller på verdensplan.
De tre nøgleproducenter Sony, Nintendo og Microsoft kender deres værd og har nøje udvalgt deres samarbejdspartnere i salgskanalen. Microsoft har udset sig Boston Distribution som partner i Danmark. Dette skete efter en meget lang udvælgelsesprocedure, hvor 76 nordiske distributører bød sig til. Sony holder stadig fast i Egmont Entertainment, som har fået besked på at øge sit fokus på spilkonsollen.
Og spilgiganten Nintendo har strammet op på sine nordiske nøglemarkeder ved at luge ud i salgskanalerne. Bergsalas skandinaviske distributionsret blev beskåret til kun at omfatte Sverige og Danmark. Samtidig blev Bergsalas to underdistributører i Norge og Finland gjort til hoveddistributører.
Butikspleje og Nintendo-klub
I Danmark vil Bergsala ifølge Kim Just samarbejde tæt med de eksisterende butikskæder.
- Vi vil rådgive butikkerne, herunder lære dem at optimere deres eksisterende systemer, så de tjener mest muligt pr. kvadratmeter, siger Kim Just og tilføjer, at der skal ske en individuel tilpasning af produktsortimentet hos de enkelte butikker.
Desuden vil Bergsala gøre mere ud af Club Nintendo i Danmark
- Jeg håber, at vi kan gentage vores succes fra Sverige. Her er der 25.000 betalende medlemmer, der modtager rabatter, magasiner og support, siger Kim Just.
Boks: markedet
Tre spil-giganter i kamp
27 solgte konsoller i minuttet. Eller 600.000 enheder på 15 dage.
Så hurtigt gik det, da Nintendo lancerede sin Game Cube i USA i midten af november sidste år. Salget af Game Cube har således oversteget konkurrenternes konsol-salg, påstår Nintendo, og henviser til tal fra det amerikanske markedsforskningsfirma NPD Group. Konkurrenterne afviste tallet, ved at fremvise dokumentation for, at der alene var produceret 600.000 enheder.
Andre tal fra NPD viser, at det måske er Microsoft, som har førertrøjen på markedet. I hvert fald hvad angår spilsalget.
Microsofts skal således have solgt flere spil til Xbox end konkurrenterne Sony og Nintendo har til deres konsoller. Microsoft skal have leveret 100.000 konsoller ugentlig i USA siden lanceringen og solgt flere spil pr. konsol end konkurrenterne. Cirka 2,4 spil pr. konsol. De to andre sælger ifølge NPD alene 1,9 spil pr. konsol.
Billedtekst: Forventningerne til den forestående lancering af GameCube i Danmark er ifølge Bergsalas danske salgsansvarlige Kim Just meget store. Omsætningstal fra lanceringen af GameCube i USA svarer til en 25 procent større omsætning end ved Sonys lancering af Playstation2.