Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Kunderne ønsker software, der kan køre med det samme. De vil ikke have specialsyede løsninger og systemintegration, mener Oracle.
Oracle vil blæse og have mel i munden. Sådan har kritikken lydt fra IBM, SAP og analytiker Edward O'Hara i tidligere artikler i IT-Branchen. De pågældende spillere har påpeget, at Oracle som softwareleverandør konkurrerer med sine partnere ved at sælge services direkte til kunderne.
Direktørerne for henholdsvis applikationssalg og konsulentafdelingen hos Oralce Jan Skelbæk og Michael Træsborg har ikke benægtet, at Oracle i visse situationer konkurrerer med sine partnere. Men de afviser, at Oracle går målrettet efter partnernes kunder, og at Oracle er ved at opruste på serviceområdet.
Tværtimod mener konsulentdirektør Michael Træsborg, at Oracle opruster på softwaresiden. For ved at lave stadig bedre og mere anvendeligt software inden for snart alle områder efterkommer Oracle det, markedet vil have: Software som en service.
- Kunderne ønsker at have så få softwareleverandører som muligt og helst en vare, der duer her og nu. Nøjagtig som de får el, gas og teleydelser. Og de er mere villige til at betale for software end for konsulentydelser, siger Træsborg.
Han mener, at markedet for specialudviklede løsninger og systemintegration bliver mindre for hver dag.
- Der har jo hidtid kun været et marked for systemintegration, fordi kunder køber software af forskellige leverandører, da man ikke har kunnet få alt hos en. Eller fordi der var en reel forskel på de konkurrende produkter, siger Michael Træsborg. Men sådan vil det ikke være fremover.
Dalende behov for konsulenter
- Oracle og spillere som SAP er godt på vej til at kunne levere det hele inden for software. Derfor kan man sige, at behovet for systemintegration falder, siger Michael Træsborg.
Han nævner eksempler på, hvordan dette har været tilfældet for så vidt angår kontorapplikationer, som i dag håndteres med produkter fra Lotus og Microsoft.
Træsborg forudser, at det samme sker på markedet for specialudviklede løsninger
- For 25 år siden programmerede enhver edb-installation sin egen database. For 20 år siden lavede alle sin egne regneark og editorer (tekstbehandling). For 15 år siden programmerede alle sine egne økonomisystemer. Men det gør de ikke længere for standardprodukterne bliver bedre og deres
funktionalitet stiger, forklarer Michael Træsborg.
- Jeg kan godt se, at dette er en fordel for softwareleverandører og en ulempe for servicefirmaer. Men hvem er så "skurken" ? Det er kunderne - customer is king, siger Michael Træsborg.
Billedtekst: Software as a service bliver næste skridt, og hvis jeg alene beskæftigede mig med at sælge konsulenter til systemintegration og specialudvikling, så ville jeg være bekymret, siger Michael Træsborg. Foto: Torben Klint