Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Sony går uden om forhandlere og distributører ved at sælge sin bærbare VAIO direkte online.
Det overrasker ikke IT-forhandlere og distributører, at Sony sælger sin bærbare pc, VAIO'en, direkte til forbrugerne i Danmark via egen web-side.
De danske aktører i salgskanalen ærgrer sig lidt, men trækker på skuldrene, fordi de generelt ikke føler sig truet af Sonys online-tiltag.
- Det er selvfølgelig lidt ærgeligt, at de er gået online med VAIO'en. Men vores omsætning af produktet har ikke været påvirket af det. Jeg tror heller ikke, at Sony sælger noget nævneværdigt på det, siger produkt- og marketingchef Michael Henningsen hos distributøren Actebis.
Han mener, at det trækker voldsomt nedad, at VAIO'en kun kan købes med engelsk tastatur hos Sony.
- Actebis kan til gengæld tilbyde hele tre modeller med dansk tastatur, og det tror jeg, at forbrugerne vil foretrække, siger han.
Tilbyder dansk tastatur
og service
Samme holdning har Ingram Micro. Her siger produktchef Claus Andersen:
- Det truer ikke vores forretning. Det er ikke særligt attraktivt at købe online, når det kun er med engelsk tastatur. Vi leverer med dansk tastatur og har desuden en god service på produktet, hvor vi blandt andet tilbyder individuel konfigurering. Det tror jeg gør en forskel for forhandlerne og naturligvis kunden, siger Claus Andersen.
Køber en kunde VAIO'en online hos Sony, får han leveret varen direkte fra et lager i Holland og support og service ydes enten via en internetside eller via et call-center med engelsktalende folk.
Sony-forhandleren Pro Consult mener, at netop den manglende service ved online-køb vil få kunderne til at vende sig til forhandlerne:
- Folk er stadig skeptiske over for online-salg. De vil gerne have mulighed for support og kende forhandleren, siger indkøbschef Gitte Frederiksen, Pro Consult. Hun mener generelt ikke, at leverandørernes online-salg får den store betydning for forhandlerne.
Konkurrerer på prisen
Hos Computerstore har man til gengæld følt sig lidt ramt af Sonys tiltag, men man mener dog, at det er de betingelser, som forhandlere må indrette sig under.
- Det er irritererende, men på den anden side, så skulle vi være sure på alle producenter, også IBM. Det er et valg, om man vil være med eller ej, siger produktchef Christian Lundegaard, der mener, at forhandlerne stadig kan være med på grund af Sonys egne priser.
- Vi har bevidst valgt at prissætte vore VAIO'er en tand under Sonys online-pris. Sony kender i øvrigt vores priser, da de læser korrektur på vores produktkataloger. Og de ved også, at hvis de skruer prisen helt i bund, så kan vi andre ikke sælge det, siger Christian Lundegaard, Computerstore.
Sony-krav at være online
Salgschef Thomas Nedergaard fra Sony oplyser, at det er koncernens politik, at Sony skal være til stede online i alle lande. Og da VAIO'en er i en opstartsfase og både retter sig til erhverv og private, har Sony i Danmark valgt at sælge dette produkt online.
- For os at se, er det også lidt umoderne kun at have en enkelt salgskanal. Vi vil gerne være tilgængelige på nettet som en service for slutbrugeren. Men det skal tilføjes, at det er minimalt, hvor mange VAIO'er vi sælger her. Kunderne vil hellere have servicen hos forhandlere og distributører. Desuden er de VAIO'er, man bestiller online kun med engelsk tastatur, siger Thomas Nedergaard.