Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Billedtekst: Microsoft og Nintendo har allerede udskudt lanceringen af henholdsvis Xbox og GameQube flere gange, fordi de tvivler på, at de kan producere nok, når de først er på markedet.
Distributører forudser forsyningsproblemer, og dÈt kan sinke indtjeningen på de tilhørende spil.
Der er stadig visse bokse, som sælger godt i IT-branchen. Det er spillekonsoller fra Sony, Nitendo og Microsoft. De tre firmaers underholdningsmaskiner vil ifølge Gartner Dataquest komme til at sælge så godt fremover, at det kan føre til forsyningsproblemer. Dermed skubbes forhandlernes udsigt til at tjene godt på tilbehør som spil endnu længere ud i fremtiden.
Microsoft og Nintendo har allerede udskudt lanceringen af henholdsvis Xbox og GameQube flere gange, fordi de tvivler på, at de kan producere nok, når de først er på markedet. Dette problem har de jo set konkurrenten Sony støde ind i efter introduktionen af Playstation 2.
Fra Gartners side bekræfter man, at det kan blive et reelt problem for leverandørerne at følge med en næsten fordoblet efterspørgsel i 2002. I en meddelelse fra 15. november forudser analysefirmaet, at der vil blive solgt 49 millioner spillekonsoller på verdensplan til næste år, hvilket er 20 millioner flere end i år.
Ikke enkelt
- Det bliver ikke nogen lille opgave at øge produktionskapaciteten hos de tre hovedleverandører, hedder det fra Gartner Dataquest.
Både enedistributøren af Xbox i Danmark, Boston Distribution, og Nintendo Electronic Danmark er forberedt på situationen.
- Jeg er faktisk næsten sikker på, at der vil komme forsyningsproblemer til næste år. Der er jo utrolig mange, som gerne vil have fat i en Xbox, siger direktør Christian Banzhaf, Boston Distribution. Han tror ikke, at producenterne umiddelbart vil kunne følge med den øgede efterspørgsel.
Det samme siger Nintendos danske marketingschef Keld Petersen.
- Det er jo et problem, hver gang man lancerer en ny konsol, konstaterer han og oplyser, at Nintendo derfor forsøger at få styr på produktionen af konsoller og spil inden lancereringen af GameQube til næste år.
Sony er gearet
På grund af den forventede knaphed på konsoller vil Boston Distribution indføre et kuponsystem, der garanterer de første 1.500 indehavere af en kupon retten til en Xbox.
Hos Egmont Interactive, som har kontrol over alt salg af Sonys Playstation 2 i Danmark, er man knap så pessimistisk, hvad angår forsyningsmulighederne.
- Jeg tror ikke, at det bliver et problem til næste år. Måske vil vi mærke en smule omkring julesæsonen, men ellers ikke, siger direktør Allan Hansen, Egmont Interactive. Han mener, at Sony for længst har gearet sine produktionsfaciliteter til en øget efterspørgsel.
- Historisk set er det som regel også mest, når der bliver introduceret nye maskiner, at man vil se en øget interesse, tilføjer han og henviser til den kommende lancering af Xbox.
Spil afgør konkurrencen
Hvad angår konkurrencesituationen mellem de tre leverandører, vil det udslagsgivende være antallet af tilgængelige spil-titler, oplyser Gartner Dataquest. Her kan Xbox sagtens være med, mener Christain Banzhaf fra Boston.
- Fra første dag på markedet vil vi kunne levere over dobbelt så mange spil, som Sony kunne, da de kom. Microsoft har indgået aftaler med cirka 200 leverandører af spil, og der vil komme nye spil hver måned. Her bliver der penge at tjene for forhandlerne, oplyser Christian Banzhaf.
Fra Egmont Interactive er man også ret selvsikker, hvad angår evnen til at levere spil. Og Allan Hansen køber ikke helt Banzhafs udsagn om, at Microsoft vil tilbyde flest spil.
- Du kan jo bare se rundt om på hylderne, hvor mange Playstation-spil, der findes, siger Allan Hansen.
Billedtekst: Direktør Christian Banzhaf, Boston Distribution, tror ikke, at Microsoft umiddelbart vil kunne imødekomme den forventede efterspørgsel på Xbox. Foto: Lars Wittrock