Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
Billedtekst: Comitel-direktør Peer Kølendorf møder momskarrusel-svindlere to til tre gange årligt. Han er derfor i sin egenskab af formand for foreningen for mobil og telekommunikation, MTB, gået ind i kampen mod fænomenet.
Foto: Torben Klint
Det går så hurtigt i Det Indre Marked, at myndighederne ikke kan løfte opgaven alene, siger direktør Peer Kølendorf, Comitel.
Svindlerne er smarte, hurtige og ligner i det hele taget selskabstømmere. Derfor er det en god ide, at forskellige aktører samarbejder om sagen.
Det mener formanden for foreningen for mobil og telekommunikation, MTB, Peer Kølendorf, der samtidig er direktør for distributørfirmaet Comitel. Han støder selv på karruselsvindlere to til tre gange om året, og er nu gået aktivt ind i kampen mod fænomenet.
Via MTB har han deltaget i møder hos Told- og Skattestyrelsen og IT-Brancheforeningen om sagen, og han er nu overbevist om, at især speditører og banker kan bidrage til opklaringen af momskarruselsvindlen.
- Svindlerne lukker jo deres forretninger hurtigt og ændrer deres registreringer lige så hurtigt. Men dem, der er tæt på varerne og betalingerne, er speditørerne og bankerne, siger Peer Kølendorf. HS
Boks: Strategi
Myndighedernes redskaber:
1) Spontan-oplysninger. Told og Skat giver information videre til andre lande ved visse indikationer (se nedenfor).
2) Listesystemet: Et online-database, som alle EU-lande kan trække på. Her fremgår informationer om alle handler, men oplysningerne er indgivet kvartalsvis og informatioerne kan være 3-6 måneder gamle.
3) Hvidvask-lovgivningen bliver udvidet til at rumme en indbreretningspligt for rådgivere som advokater, revisorer og ejendomsmæglere.
4) Mulighed for at lave et observationsregister, hvor folk/virksomheder der er endelig dømt eller har fået en endelig afgørelse (Kinfo), registreres for en periode.
5) Fristen for forældelse af momslovsovertrædelser blev i 2000 udvidet til 10 år.
6) Anonymt svigsindberetningssystem. Sat op for at få kendskab til nye svigsmetoder på et tidligt stade. Lokale regioner skal oplyse KIC (Kontrolinformationscenteret hos Told- og Skattestyrelsen), hver gang de har mistanke om en ny sag.
Distributører skal være opmærksomme på:
n Nyregistrerede udenlandske selskaber, som vil købe mobiltelefoner i store mængder, men i sine vedtægter har anført, at det handler med noget andet.
n Selskaber som eventuelt bor på kontorhoteller eller postboksadresser.
n Når man får tilbudt partier til ekstremt lave priser.
n Om betalingen kommer fra den samme person/firma, som man har indgået aftalen med.
n Hvordan nye udenlandske kunder/leverandører har fundet fremt til Èn (spørg).
n Om emballagen på varerne er meget slidt ved modtagelsen.
n Om (telefon)modellerne er gamle eller udgåede.
n Om de tekniske specifikationer på varen er beregnet til det danske marked.