Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 3. december 2001.
BlueTel vil udvide de eksisterende 57 danske butikker med yderligere 250 autoriserede BlueTel forhandlere inden udgangen af 2003.
Nye partnere skal yde en indsats, have forstand på især mobiltelefoner og have orden i økonomien. Det er nogle af grundkravene, som BlueTel stiller til de forhandlere, som ønsker at være BlueTel Partner.
- Vi åbner jo ikke bare forretninger for at åbne forretninger. Der skal være fornuft i det, og naturligvis plads i markedet, siger IT-chef Henrik Notlev, BlueTel.
Koncernen skønner, at der er plads til en hel del flere BlueTel Partner forhandlere i Danmark. Faktisk regner BlueTel med at have 300 autoriserede forhandlere inden udgangen af 2003.
Noget for noget
De mest attraktive partnere er fagforhandlere med kompetencerne i orden. Er man først kommet ind i varmen som forhandler, får man lov at sælge BlueTels mærkevarer, fremfor alt Nokia. Forhandlerne skal følge et særligt forretningskoncept, og partneren får adgang til BlueTels økonomisystem (Navision) via internettet.
Det økonomiske forhold mellem BlueTel og forhandleren køres stramt rent kreditmæssigt.
Men til gengæld står BlueTel til rådighed med markedsføringstilskud, hjælp til forretningsplanen og bistand fra IT-firmaet Actor Media Group.
- Actor står til rådighed for vores partnere, når de får en erhvervskunde, som skal bruge en netværksløsning eller marketingsydelser. Og forhandleren ikke selv magter at løse den opgave, siger Notlev. Han tilføjer, at BlueTel i øvrigt ikke blander sig i, hvad forhandlerne selv måtte udføre af arbejde for kunderne.
- Hvis partneren selv kan løse større opgaver, skal han selvfølgelig have lov til selv at tjene på det, siger han.
Indtil videre er det alene 27 ud af de 57 danske BlueTel forretninger, som ejes af forhandlere.
Billedtekst. Det økonomiske forhold mellem BlueTel og forhandleren køres stramt rent kreditmæssigt. Men så hjælper BlueTel også med markedsføringstilskud, forretningsplanen og assistance fra IT-firmaet Actor Media Group, oplyser BlueTels IT-chef Henrik Notlev.