Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2001.
Billedtekst: - Det er kun få Navision-kunder, som Aston sælger Siebel-løsninger til. Navisions egne systemer dækker som regel Navision-kundernes CRM-behov fuldt ud, siger direktør Bjarne Søballe, Aston Naviteam. Foto: Torben Klint
Kunderne ender tit med at købe Navisions egne CRM-applikationer.
CRM-feberen sidste år fik mange ERP-leverandører til at tage hurtige beslutninger. Hos Navision indgik man i juni 2000 et partnerskab med den verdensledende CRM-leverandør Siebel og gik samtidig i gang med at udvikle egne CRM-applikationer til Axapta og Attain.
I dag er det Navisions hjemmelavede CRM-løsninger, som sælger bedst hos Navisions partnere.
- Siebel-salget er mest en nicheforretning for os. Men navnet er for mange kunder ensbetydende med CRM, og det har en stor markedsføringsmæssig værdi at have en aftale med Siebel, siger Navisions kommunikationsdirektør Søren Møller Christensen.
Navisions partneransvarlige Jakob Schou bekræfter, at Siebel-salget i Danmark fortsat er i en startsfase.
- Vi har også først for nylig fået frigivet det software, som kan binde Siebels produkter sammen med Navision. Men Siebels navn har da smittet positivt af på vores ERP-salg og interessen for Navisions egne applikationer, siger han.
Dækker selv behovet
Flere danske Navision-partnere kan nikke bekræftende til dette. Direktør Kenneth Drud hos Munk IT siger, at interessen for Siebel er der. Men Navisions egne produkter er lige så gode
- Det vigtige er jo, hvad kunden har behov for, og ikke, hvad produktet hedder. Og der ligger faktisk CRM-applikationer i Axapta, som er hamrende gode til vores kunder, siger Kenneth Drud.
Munk IT er ikke blandt de Navision-partnere, som har Siebel-certifikat, men Drud har netop ansat Èn med Siebel-viden.
Hos EC-Soft siger projektchef Johnny Kim Jensen, at der absolut er interesse blandt kunderne for Siebel, og at firmaet har holdt en række Siebel-demonstrationer.
- Folk vil gerne høre om det, men Navisions egne CRM-applikationer viser sig ofte fuldt ud at kunne dække behovet, siger han.
En anden Navision-partner, Aston Gruppen, mener ikke, at Siebel egner sig til den typiske Navision-kunde. Derfor har Aston ifølge direktør Bjarne Søballe, Aston Naviteam valgt at skille Siebel-salget fra Navisonsalget, så Siebel nu alene forhandles i Astons afdeling for e-Relations. Aston Naviteam sælger Navisions produkter.
- Det er kun få Navisionkunder, som Aston sælger Siebel-løsninger til. Navisions egne systemer dækker som regel Navision-kundernes CRM-behov, siger direktør Bjarne Søballe, Aston Naviteam.
Boks: partnere
Navision har cirka otte danske Siebel-certificerede partnere, blandt andre Deloitte&Touche, Mærsk IT, Hands og EDB Gruppen. Navisions årsregnskab for 2000/2001 viste, at omsætningen var steget med godt 18 procent til halvanden milliard kroner. Omsætningen i Danmark udgjorde 360 millioner kroner.