Avatar billede Blueeyez Mester
06. juni 2014 - 19:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

RJ-45 splitter (manuel og uden strøm)

Jeg søger en RJ-45 splitter som kræver at man klikker på en knap ligesom mankan ved mini-jack splittere..

Lige nu har jeg en 1:1 samler, men det konflikter skønt jeg kun ha 1 lan port aktiv.

Min opsætning er som følgende:

Lan port til lejlighed.
Lan kabel
Router
Computer
Nas
Raspberry Pi

Det jeg vil opnå er at kunne afbryde Routeren, men fortsat holde min nas på internettet. (Den har 2 lan porte så når port 1 lukker så starter lan port 2).

Jeg vil foretrækker links til forhandlere som her i Danmark (webshop)

Lige nu roder jeg dog stadig med de samlere jeg har købt:

http://www.av-cables.dk/Netvaerksadapter-kabel/cat-t-adapter-1-1.html

http://www.av-cables.dk/Netvaerksadapter-kabel/cat-t-adapter-2-x-10-100-baset.html
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2014 - 19:17 #1
De to du linker til samler to Lan til et - men ikke omvendt som du skal bruge.
http://www.av-cables.dk/netvaerks-switch/5-ports-netvaerks-switch-10-100-mbps.html
Sæt det før router, og et kabel til router, og et andet direkte til stik2 i Nas.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juni 2014 - 19:46 #2
Ja, men søger en løsning der ikke vil forbruge strøm.
Årsagen er at jeg vil kunne slukke min router når jeg  ikke er hjemme, men fortsat holde min nas på internettet. (Ved godt jeg kan skifte lan kabel i porten, men jeg har erfaringer med at lan kabler kan monteres/afmonteres oftere end hvad godt er..
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2014 - 19:54 #3
Den kan jeg så ikke løse. Kan du lave en trafo der kører 40v ned til switch? Så kan du typisk låne strøm gratis fra fastnet-telefon stikket.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juni 2014 - 20:10 #4
Kom lige til tænke på noget.

Når jeg har sat en samler på og tilslutter min nas så kan jeg fint forbinde. Tilslutter jeg min router så er det os fint, men tilsluttes router og nas så går det galt. Det jeg dog ikke forstår er at min nas afbryder lan 2 når lan 1 er i live.. Nu tænker jeg så om lan 2 i min nas egentligt bliver afbrudt korrekt?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2014 - 21:40 #5
Din samler kan kun en ip-adresse, og router og Nas kan derfor ikke være på samtidig. Din Nas må måle på, om der er signal på de to porte, og hvis i 1, så gider den ikke bruge tid på 2. Kun hvis 1 ikke har signal så tjekker den 2, og fortsætter om muligt der.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juni 2014 - 22:46 #6
Okay, ja det er os meningen at de ikke skal være aktive på samme tid, men tænker at nasens lan 2 ikke er helt slukket siden det konflikter?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2014 - 04:41 #7
Det er ikke nas'ens skyld. Av skriver jo tydeligt "Adapteren kan ikke bruges som switch, ønsker man at fordele et signal, skal man købe en netværksswitch." Så dimsen kan ikke fordele et signal til to uden at det går galt.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. juni 2014 - 07:46 #8
Som jeg skriver så er begge enheder der tilsluttes heller ikke på på samme tid, ud over når lan1 slukkes evt.. Lan 1 bruges af router og lan 2 af nas. Lan 2 er ikke aktiv før lan1 slukkes. Problemet der vidst er er at samleren ikke kan sige lan 1 er aktiv sluk lan2 og omvendt.. (PoE teknologi som ikke er med i dette udstyr..)
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juli 2014 - 21:51 #9
Endte med at købe de samlere jeg henviser til. De virker dog ikke endnu efter hensigten, men det er fordi min nas lytter på lan2, men kontakter nas producenten og ser om de kan ændre lidt i nasens overvågning af lan2 :-)