Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 20:36 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Fejl i login til MySql database via php - og andet??

Da jeg tidligere har fået hjælp herinde fra, håber jeg, at det kan lade sig gøre igen - men for god ordens skyld, jeg er amatør udi programmering.
Sagen er som følger:
Nu har jeg fået "brygget" skelettet til min hjemmeside zerious.dk sammen og skal nu i gang med at finde ud af at få hentet data  fra min slægtsforskning ind på siden. Data, der skal hentes fra en mysql database, der ligger under localhost med navnet nytest, men...
Jeg har læst mig frem til, at hvis jeg bruger denne simple kode i php, kan jeg få forbindelse til min database:

<?php
$conn = mysql_connect("localhost", "ej", "1234");
echo "$conn";
?>

Men uanset hvordan jeg skriver koden, får jeg fejl "Resource id #6". Jeg har sikret mig, at jeg har en bruger "ej" med password "1234", der som bruger har alle rettigheder til denne database.
Hvad gør jeg galt her?

Og endelig sidste spørgsmål:
Er der nogen muligheder for ved hjælp af php, at få vist alle tabellerne i en database samt indhold, så det bliver vist på hjemmesiden på en gang og evt. hvordan?

mvh Erik Jensen
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2013 - 20:43 #1
$conn vil indehold een resource ved successfuld forbindelse saa hvis den indeholder "Resource id #6" er alt vel gaaet godt??
Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 20:48 #2
arne_v
Hm..., skal jeg forstå det sådan, at databasen har accepteret forespørgslen og svarer tilbage med værende ok?
\Erik
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2013 - 20:52 #3
Det tror jeg.
Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 20:59 #4
Ok.
Har du - eller måske en anden - løsningen på mit andet spørgsmål?
Avatar billede Slater Ekspert
15. december 2013 - 21:02 #5
Det kræver meget få og simple linjer kode at vise alt indholdet fra din database på siden. Så vidt jeg ved kan det dog ikke klares med en enkelt kommando.

Men du vil vel også gerne have det vist bare lidt pænt opstillet? Evt. i en tabel?
Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 21:07 #6
viperine:
Gerne i en eller flere tabeller, men lige nu kan ALT bruges.
Så kan jeg siden hen smukkesere det via css.
Har du en ide?
\Erik
Avatar billede Slater Ekspert
15. december 2013 - 21:57 #7
Hvis du sætter følgende kode ind på din side, burde det gøre hvad du vil have:

http://pastebin.com/2uUcu9VB

- Du skal lige erstatte "navnet_paa_databasen" med... ja, det siger vel sig selv. Og så har jeg brugt mysqli, da det er bedre end mysql, så det kræver at mysqli-plugin'et er aktiveret i din PHP installation, hvilket det er på de fleste.
Avatar billede Slater Ekspert
15. december 2013 - 21:59 #8
Hov, linje 15 kan bare fjernes. Jeg brugte ikke $cols alligevel.
Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 22:08 #9
Tak for det.
Har taget en kopi af den nederste, prøver den lige....
Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 22:13 #10
Der er i hvert fald hul igennem, får alle data præsenteret hulter til bulter:

Data fra ftphp__asso
ltid    lid    type    value
Data fra ftphp__bkmk
atid    aid    iftid    ifid    rela
Data fra ftphp__blog
action    ltid    lid    rest    sort
Data fra ftphp__blog_cat
bid    bcid    uid    date    draft    approved    comment
Data fra ftphp__blog_cat_title
bcid    sort
Data fra ftphp__blog_texts
bcid    lang    title    copy
Data fra ftphp__boxes
bid    lang    title    lead    text    copy
Data fra ftphp__cf
bxid    sort    active
familytreeseeker    0    1
blogcategories    1    0
history    2    1
stats    3    1
posts    0    0
pages    0    0
bookmarks    0    0
lastcomment    0    0
randommedia    0    0
feeds    0    0
Data fra ftphp__cf_bool
constant    value
CF_VERSION    1.2
CF_BASE_PATH    http://localhost/familytree/
CF_BASE    http://localhost/familytree/index.php?a=
CF_DFLT_LANG    da
CF_DFLT_COLLATION    utf8_danish_ci
CF_DFLT_TPL    brown
CF_DFLT_PAGE
CF_TITLE    Forlaget Zerious.dk
CF_SUBTITLE    af Erik Jensen
CF_EMAIL    erik.jensen@zerious.dk
CF_AGE_PRIV    100
CF_SPFX_COUNT    0
CF_EVENT_SYMBOL_B    *
CF_EVENT_SYMBOL_D    &#65533;
CF_EVENT_SYMBOL_M    ?
CF_IMG_TEXT    Mit stamtr&#65533;
CF_IMG_TEXT_CLR_R    255
CF_IMG_TEXT_CLR_G    255
CF_IMG_TEXT_CLR_B    255
CF_IMG_WIDTH    300
CF_IMG_HEIGHT    300
CF_TH_WIDTH    80
CF_TH_HEIGHT    80
CF_SEARCH_MAX    50
CF_AUTOCOMPLETE    15
CF_BLOG_MAX    10
CF_BOX_MAX    5
CF_HEADER_CODE
CF_FOOTER_CODE
CF_MEDIA_LEVELS    0
CF_SESSION_LENGTH    10
CF_CACHE_DAYS    1
CF_MAILER    default
CF_SMTP_HOST
CF_SMTP_USER
CF_SMTP_PASSWORD
CF_NEED_LOGIN_EXCLUDED

Dette er blot nogen af dem.
Kan jeg evt. rette det til, så jeg får selve data i tabeller hver for sig?
Avatar billede Slater Ekspert
15. december 2013 - 22:16 #11
Det kode udskriver alt data i din database i en tabelvisning, lidt som et Excel-ark. Det er alt jeg lige kan gøre ud fra den beskrivelse du giver.

Hvis du vil have stillet det på en anden måde skal jeg vide mere om hvordan du vil have det, og hvordan dine tabeller ser ud.
Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 22:31 #12
Da databasen automatisk er blevet skabt ved hjælp af et andet program, ved jeg kun, at der er 38 tabeller.
Men en af tabellerne hedder ftphp_indi_name, kan du evt. skrive koden for at vise indholdet af den - og kun indholdet, så vil jeg være mere end vældig tilfreds?
\Erik
Avatar billede Slater Ekspert
15. december 2013 - 22:42 #13
At udskrive indholdet er netop hvad den kode fra før gør.

Det er nemt at begrænse den til kun at udskrive indholdet fra tabellen ftphp_indi_name, men er det det du vil have?

Prøv at kigge i den liste du får ud, ved at udføre koden fra før. Et sted burde der stå "Data fra ftphp_indi_name". Er det der står under det hvad du vil have ud, og er formatet der godt nok?

Jeg skal op kl. 6, så jeg lægger mig til at sove om lidt, men hjælper gerne i morgen, hvis ikke andre har gjort det.
Avatar billede ej147 Nybegynder
15. december 2013 - 22:47 #14
Lyder fint - og forståeligt.
Vender tilbage i morgen.
\Erik
Avatar billede ej147 Nybegynder
16. december 2013 - 17:42 #15
viperine:
Tak for hjælpen i går :-)
Du spurgte om følgende:
" men er det det du vil have?"
Nej, det er det ikke. Men ved hjælp af din kode, fik jeg bevis på, at der er hul igennem til databasen og at jeg kan læse indholdet - så det var absolut værdifuldt.
Godt nok blev resultatet vist lidt rodet, men jeg leger videre med din kode, så jeg kan finde ud af, hvordan jeg bedst kan bruge den.
Men mit store ønske lige nu er, at jeg skal have fundet ud af en måde til at få lavet en side, der viser alle de personer der d.d er i databasen - sammen med en søgefunktion, hvor brugeren kan søge på efternavn og fornavn.
Jeg havde tænkt noget i retning af, at det må være muligt at lægge denne funktion ind i  en form, der igen indeholder en table til visning af resultatet. Er det helt forkert udtænkt, eller findes der en bedre måde at gøre det på?
Endelig undrer jeg mig over at når jeg kører din kode, så kommer resultatet frem på skærmen uden æøå. Jeg kan se i databasen at den er sat op til at bruge tegnsæt utf8_genral_ci.
Ved du evt. om problemet kunne ligge her?
\Erik
Avatar billede Slater Ekspert
16. december 2013 - 18:10 #16
-- "Godt nok blev resultatet vist lidt rodet"

Det bliver udskrevet i en tabelvisning som et Excelark - altså med kolonner og rækker. Det kan godt se rodet ud (og bliver måske lidt nemmere at overskue hvis du giver tabellen en synlig border?), men det kan faktisk ikke blive mindre rodet, uden at vi får at vide hvordan du vil have det opstillet, og evt. hvilke data du vil have ud.

-- "Men mit store ønske lige nu er, at jeg skal have fundet ud af en måde til at få lavet en side, der viser alle de personer der d.d er i databasen"

Det burde også blive vist med førnævnte kode, da den netop udskriver alt. Naturligvis sammen med en masse andet rod, som du nok ikke vil have vist. Men netop derfor vi skal vide mere om hvad du vil have ud, og hvordan din databasestruktur ser ud :)

-- "sammen med en søgefunktion, hvor brugeren kan søge på efternavn og fornavn."

Den del er intet problem, når vi først har fået sat outputtet pænt op.

-- "Jeg kan se i databasen at den er sat op til at bruge tegnsæt utf8_genral_ci. Ved du evt. om problemet kunne ligge her?"

Tegnsættet skal være det samme for HTML og database. Hvis databasen kører UTF-8, så skal du også fortælle browseren at den skal vise siden som det, normalt ved at indsætte

<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=UTF-8">

i din header. Hvis den ikke er sat eller står til ISO-8859, CP1252 eller lignende vil det blive vist med mærkelige tegn i stedet for æ, ø og å.
Avatar billede ej147 Nybegynder
16. december 2013 - 18:44 #17
Min hjemmeside har denne i header:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Og i databasen står den til utf8_danish_ci
Hvis jeg forstår det her korrekt, er både hjemmesiden og databasen sat ens op, men resultatet fra koden viser alligevel ikke æøå
I databasen er der ikke tegnsæt ISO-8859, CP1252.
Jeg har kun cp1250,1251,1256 men slet ingen ISO tegnsæt. ??

Der er 38 forskellige tabeller i databasen. Hvordan kan jeg bedst beskrive hvordan databasestrukturer er sat sammen?
\Erik
Avatar billede ej147 Nybegynder
16. december 2013 - 18:48 #18
"Hvordan kan jeg bedst beskrive hvordan databasestrukturer er sat sammen?"
Jeg spørger om det her, fordi det jo ikke er mig, der har lavet den database.
Avatar billede ej147 Nybegynder
17. december 2013 - 16:59 #19
viperine:
Da jeg fik - og så - din kode til løsning af mit problem, blev jeg ret hurtigt gjort opmærksom på, at jeg simpelthen ikke "fattede en brik af den kode" - nåh jo lidt fattede jeg. Men nej! - det er såmænd ikke fordi jeg mangler hjerne, derimod erfaring udi php programmering.
Jeg vil derfor foreslå, at tråden her bliver lukket med et STORT tak for hjælpen, hvorefter jeg - med hjælp af din kode og 2 bøger - går i gang med at samle en del mere viden omkring php.
Kan du acceptere forslaget, send da venligst et "svar"?
mvh Erik
Avatar billede Slater Ekspert
18. december 2013 - 08:12 #20
Det er ellers ikke uvillighed til at hjælpe. Jeg tænkte lidt over hvordan jeg kunne beskrive en måde, du nemt kunne forklare hvordan du vil have dataene ud, men kom ikke lige på noget.

Held og lykke med det, men husk arne_v - det var trods alt ham der svarede på det egentlige spørgsmål her.
Avatar billede ej147 Nybegynder
18. december 2013 - 09:02 #21
Nej, der er jeg klar over.

Men du kender sikkert det gamle ordsprog, der hedder, at "når man rækker fanden en lillefinger, så tager den hele hånden".
De få gange jeg har været herinde, har jeg ALTID fået en fin hjælp af jer professionelle folk og jeg vil da nødig være den, der misbruger andres hjælp - i mit tilfælde din og arne_v's hjælp.
Nu skal jeg blive lidt klogere på det her, så jeg også har mulighed for at uddybe eller spørge bedre, næste gang jeg kommer her - for det vil sikkert ske.
Og du har ret med hensyn til arne_v, men en af jer må altså sende mig et svar, så jeg kan komme af de point?
mvh Erik
Avatar billede ej147 Nybegynder
18. december 2013 - 20:03 #22
arne_v og viperine:
Blot til jeres orientering er jeg nu gået i gang med at læse:
"Beginning PHP5, Apache and MySql web develoment" - 819 sider, så det varer lidt, inden I evt. hører fra mig igen. :-)

Kunne jeg give point til jer begge, gjorde jeg det gerne, men...
Og hvis jeg ikke kommer af med de point modtager jeg bare en rykker, når der er gået et stykke tid, altså må en af jer hjælpe mig ud af det her, så jeg ikke bliver forstyrret i min læsning. :-)
Hvem melder sig frivilligt?

mvh Erik
Avatar billede Slater Ekspert
18. december 2013 - 20:29 #23
Du kan sagtens give point til os begge, hvis vi bare begge lægger et svar. Men jeg ved ikke om arne overhovedet læser med længere.

Uanset hvad, så held og lykke med projektet.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2013 - 01:44 #24
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2013 - 01:44 #25
Og jeg tror at det er en god ide at studere lidt.

:-)
Avatar billede ej147 Nybegynder
19. december 2013 - 02:02 #26
viperine:
Tak for det, jeg klør på.

arne_v:
Jeg tror det ikke - jeg ved det :-)

Og god jul til jer begge