Avatar billede Slettet bruger
15. november 2013 - 15:09 Der er 8 kommentarer

Gendan systemet

Når jeg tænder for min PC, viser det allerførste billede der vises denne mulighed: vælg Windows XP eller gendan system. Ved en fejl har jeg klikket på gendan system, med det resultat at min PC lander på en meget gammel opsætning. Det har medført, at E-Mail, internet of skrivebord ikke fungerre mere og skærmbilledet ser anderledes ud. Mine gamle filer og mapper ligger stadig under stifinderen. Jeg har derfor forsøgt at bringe min PC tilbage til den tidligere opsætning, ved at klikke PÅ: start-alle programmer-tilbehør og systemgendannelse. Herefter fremkommer beskeden: Velkommen til systemgendannelse og jeg skal nu klikke på en af de to muligheder A.Gendan computeren som den var på et tidligere tidspunkt, eller B. opret et gendannelsespunkt.Jeg vælger A. og klikker derefter på næste som viser en kalender med November måned og datoen i dag (15.NoV). Nu er vi fremme ved mit problem. Jeg vil vælge en tidligere dato - altså fra før jeg begik fejlen d.14.Nov., men det et ikke muligt at klikke på tidligere datoer fordi pil frem og - tilbage funktionen ikke fungerer på kalenderen. Kalenderen er altså låst på d.d (15.Nov).Det løser ikke mit problem,at anvende den 15. Nov. som dato, da mit uheld skete d. 14. Nov.
Jeg har forsøgt at undervise mig selv lidt ved at forsøge at gøre
det samme på min nr. 2 PC og det underlige er, at den tilsyneladende ville kunne lØse problemet, da jeg her kan klikke frit på flere datoer i november, også datoer som som ligger før d. 14. nov. hvor jeg begik fejlen på min PC nr. 1.
Spørgsmåler er nu, hvordan får jeg min PC. nr. 1 til at åbne for den mulighed: at vælge en system gendannelses dato som ikke er låst til den 15. nov. Mit uheld skete som sagt den 14. Nov , så jeg mener at jeg skal vælge datoen den 13. November eller tidligere. Kan nogen hjælpe????

Lidt teknisk eoplysninger.
Fujitsu E300(Fuji48)
Windows XP Professional
Systemgendannelse:Tilgængelige drev C og D Status, overvåger.
Der er ingen flueben i Deaktiver Systengendannelse på alle drev.
Brug af diskplads der skal anvendes 12%.3597(MB)gælder for
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2013 - 17:02 #1
dine data ligge vel under fx
C:\Documents and Settings\[dit brugernavn]
og de gamle et tilsvarende sted.
Hvis du logger på med det brugernavn, som de gamle data ligger på, så skulle hele din opsætning komme igen (pånær installerede programmer - det er forfra med installation af dem).
Hvis de ligger i en [dit brugernavn].old mappe, så log på som administrator, og slet den nye mappe [dit brugernavn] og omdøb den gamle [dit brugernavn].old til [dit brugernavn]
derefter log af, og log på med dit brugernavn.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2013 - 18:06 #2
Når PC mener gendan system, så ser jeg det som det var den første gang du tændte for computeren (fabriksindsindstillinger). Du er jo så heldig du har fået lov til at beholde dine data. Har du så ikke nu et andet antivirus program + andre programmer end før uheld?
Det er også defor du ikke har nogle punkter at vælge mellem da du er helt tilbage til start
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2013 - 00:14 #3
Jo det kunne godt se ud som jeg er endt i den opsætning PCeren
var leveret med, og jo, der er nu et ("nyt") gammelt antivirus program.

Jeg mangler et godt råd til hvordan jeg bringer PCeren bort fra fortiden og frem til nutiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2013 - 00:23 #4
Hvis du ikke har benyttet dig af andre programmer til at kunne gendanne din pc med (image filer), er der jo nok desværre kun den hårde metode tilbage, og det er at starte med at fjerne det ikke brugbare antivirusprogram og installerer et nyt, samt alle de programmer du havde på computeren før det gik galt.
Jeg vil i denne forbindelse sige du er ualmindelig heldig du formodentlig stadig har dine private filer intakte. De kunne lige så godt have været fjernet under denne process.
Jeg kan ikke se andre indgangsvinkler på det desværre.
Har du ikke backup af dine personlige filer, så tag den nu, når det det gik godt denne gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2013 - 00:27 #5
Går du på Windows update er der også rigtig mange (+100) opdateringer du skal igennem før du er oppe igen.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2013 - 00:35 #6
Mange tak for tippet. Desværre har jeg ikke oprettet/anvendt brugernavn, så den mulighed for løsning har jeg nok ikke.
Jeg er muligvis på "vildspor", men jeg foresiller mig, at hvis jeg
blot kunne få min PC til at acceptere mit eget valg:
D.13.november, eller tidligere, som gendannelsesdato så ville min tidligere opsætning tone frem på skærmen. Da jeg på min nummer to PC selv kan vælge dato, forestiller jeg mig, at det også må være muligt på min genstridige nummer et PC. Spørgsmålet er blot hvordan??
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2013 - 00:48 #7
Ja det er rigtigt.
Da jeg lukkede ned blev den fordret med 75 stk.Windows
plus en enkelt Java. Jeg forventer en ny "leverence" næste gang jeg lukker ned. Jeg har ikke det totale overblik over om alle
mine filer og mapper et intakte. Selv om jeg har fået outlook
til at fungere igen, så er det kun de nye mails, fra d.d. og frem
som fungerer, de ældre ved jeg, foreløbigt, ikke fhvordan jeg får fremtryllet.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2013 - 08:57 #8
Bruger du Outlook, skal du nok ikke forvente at kunne trylle dem frem, da de kan være overskrevet af din nye installation (fabriksindstillinger). Jeg er ked af at komme med den meddelelse, men sådan hænger det desværre sammen :-(