Avatar billede k3vlar Nybegynder
26. oktober 2013 - 14:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan giver man en celle i Excel en numerisk værdi ?

Hej

Jeg håber lidt en af jer kloge hoveder kan hjælpe mig.

Jeg vil i excel gerne give en celle værdien mellem f.eks. 40-69.
Således at når jeg i A1 skriver 59 så kommer tallet jeg har skrevet i d8 frem.

Mere konkret.
I D8 skal der stå +4
D9 +3
D10 +1
D11 -2

A1 skal fungere således, at skriver jeg mellem 40-69 giver den værdien fra D8, 70-89 giver værdien fra d9, 90-110 giver d10 osv.

Kan det lade sig gøre ?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
26. oktober 2013 - 15:20 #1
Jeg tror, du er nødt til at brug "Hvis...så". Se evt. syntaks, når du skriver "=hvis(" og eller se i "Hjælp". Jeg er ikke helt med på, hvad du mener, når du skriver "giver den". Men det er jo også lige meget, hvis "Hvis" kan hjælpe dig.
Avatar billede k3vlar Nybegynder
26. oktober 2013 - 15:45 #2
Den=a1 Skrives der mellem 40-69 i a1 skal cellen give værdien fra d8.

Jeg er virkelig dummie til excel. "Hvis så" hvordan bruges det sådan konkret ?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
26. oktober 2013 - 16:28 #3
Prøv at indsætte tallet 12 i A1 og så i A2 skrive
"=HVIS(A1>0;"POSITIV";"IKKE POSITIV")"
Så ændrer værdien i A2 sig, afhængigt af værdien i A1.
Avatar billede k3vlar Nybegynder
26. oktober 2013 - 18:18 #4
Mange tak for hjælpen :) det er i hvert fald i den rigtige retning.

Hvordan gør jeg hvis jeg skal have endnu flere punkter med. Altså således at a1 cellen skal kunne give værdier fra 10 forskellige punkter alt efter hvad jeg skriver i a1.

Helt konkret har jeg en række sammenhørende tal. Venstre side er talmulighederne, hvor højre side er "løsningen":
Så hvis jeg skriver 8 i mit felt vil jeg have a1 til at give -7 hvis jeg skrive 11 -4, 18 eller 19 skal give 3 osv.

8        -7
9        -6
10        -5
11        -4
12        -3
13        -2
14        -1
15        0
16        1
17        2
18-19        3
20-22        4
23-26        5
27-39        6
40-69        7
Avatar billede k3vlar Nybegynder
26. oktober 2013 - 18:20 #5
Den samme celle skal kunne give alle de forskellige muligheder på højre side.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
27. oktober 2013 - 13:11 #6
Mnjae, for det første har du delt points'ene ud, så jeg er nødt til bare at give en kommentar :-)
Jeg ser ingen andre muligheder end at neste dine Hvis'er, altså f.eks. i b2 skrive:
=Hvis (a1=18;-7;(hvis a1=17;-6))
etc.
I dit tilfælde kan du måske have gavn af intervaller:
=Hvis (a1<=17;a1-15;Hvis(18<=a1)and(a1<=19);...
Hvis det kun drejer sig om værdier fra 8-69, ville jeg dog nok lave en tabel med alle værdierne i 'Ark2' og så hente dem derfra. Minder lidt om 'Postnummer-løsningen': En tabel med postnumre:
2300 København S
3000 Helsingør
etc.

Hvis a1 er 2300 bliver b1 København S
Hvis a2 er 2300 bliver b2 København S
Hvis a3 er 3000 bliver b3 Helsingør

etc
Avatar billede k3vlar Nybegynder
27. oktober 2013 - 17:46 #7
Hej igen

Nu har jeg roddet en hel masse med det, og har fået noget til at virke. Jeg har dog stadig problemer med at lave intervallerne.
Prøver lige at sætte noget af det jeg har forsøgt at skrive ind.

=SUM(HVIS(C4<=7;C4>0;"-8";"0")+(C4=8;"-7";"0")+(C4=9;"-6";"0")......+(C4>=18;;C4<=19;"-+3";"0"))

Jeg kan ikke finde ud af, at skrive intervallerne. Har også prøvet at skrive:
=SUM(HVIS(C4<=7;C4-0;"-8";"0")+(C4=8;"-7";"0")+(C4=9;"-6";"0")......+(C4>=18;C4-19;"-+3";"0"))

Kunne du hjælpe en sidste gang ? ;)
Avatar billede k3vlar Nybegynder
27. oktober 2013 - 17:47 #8
Manglede at skrive, at jeg forsøger at lave et interval mellem 0 og 7 og et mellem 18 og 19. Intervallerne bliver lidt senere noget større, men dem har jeg lige her undladt.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
27. oktober 2013 - 18:15 #9
Det bliver ikke nødvendigvis sidste gang :-) Jeg vil stadig anbefale "Slå.op" eller "LOPSLAG", hvis der er et endeligt, overkommeligt antal værdier. Se 13:11:51| #6
Jeg kan ikke se, hvordan du får dine Hvis'er til at virke. F.eks. har din "HVIS(C4<=7;C4>0;"-8";"0")" jo fire argumenter, men HVIS har jo kun tre..
Du laver intervallerne som logiske udtryk, f.eks.
HVIS(40<= c4 and c4 <= 67 ;7;0)
Avatar billede k3vlar Nybegynder
27. oktober 2013 - 18:46 #10
Du har jo nok ret i at det ikke blev sidste gang ;)

Jeg er virkelig absolut nybegynder/uerfaren bruger af excel.

Jeg kiggede under 13:11:51| #6 der står noget om opsætning af youtube video.

Anyways det der interval halløj er lige det jeg gerne vil bruge, men når jeg prøver at bruge HVIS(40<= c4 and c4 <= 67 ;7;0) så virker det ikke.
Der sker intet når skriver et tal mellem 40 og 67 i c4. Jeg har kopieret det, du har skrevet ind og så sat et =tegn forrest.

Hvis jeg kan få intervallet til at virke, tænker jeg at det kan skrives ind således.
=SUM(HVIS(7=>c4 and c4=>0;"-8";"0")+(C4=8;"-7";"0")+(C4=9;"-6";"0")......+(18=<c4 and c4=<19;"3";"0")) Alle "HVIS" parenteser der giver 0 er vel uden betydning når jeg summerer.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
27. oktober 2013 - 18:58 #11
Under "under 13:11:51| #6" i denne tråd skrev jeg:
____
Hvis det kun drejer sig om værdier fra 8-69, ville jeg dog nok lave en tabel med alle værdierne i 'Ark2' og så hente dem derfra. Minder lidt om 'Postnummer-løsningen': En tabel med postnumre:
2300 København S
3000 Helsingør
etc.

Hvis a1 er 2300 bliver b1 København S
Hvis a2 er 2300 bliver b2 København S
Hvis a3 er 3000 bliver b3 Helsingør

etc
___

Hvis du gerne vil fortsætte med at løse det via formler, så lad os prøve.

UNDSKYLD, jeg var lidt hurtig med "and", det hedder jo "OG" i den danske version. Desuden er syntaksen en anden:
=HVIS(OG(40<= C4;C4 <= 67);7;0)

Ellers har du ret. Jeg ville så ikke skrive tallene i "", for det indikerer at det er tekst.

Bare spørg :-) Og til excel-hajer: Giv gerne indspark.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
27. oktober 2013 - 19:28 #12
Hvis du lægger en mailadresse, kan jeg evt. maile dig et ark, du måske kan blive inspireret af.
Avatar billede k3vlar Nybegynder
27. oktober 2013 - 20:08 #13
Casper_nico@msn.com

Fik det faktisk til at virke nu, så det er bare mega fedt ! Mange tak.

Du må stadig meget gerne sende noget inspiration :)Jeg er nok ikke helt færdig med den slags her.