Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2013 - 12:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel: Summér kolonner fra flere ark

Goddag

Fra dette link vises, hvordan man summerer den samme celle i flere ark.
http://www.officearticles.com/excel/sum_the_same_cell_in_multiple_microsoft_excel_worksheets.htm

=SUM(January:December!A2)

Hvordan summerer jeg alle cellerne i en hel kolonne fra hvert ark? Fx dette virker ikke men viser hensigten:

=SUM(January:December!A:A)
Avatar billede finb Ekspert
18. oktober 2013 - 12:23 #1
=SUM(A:A)
18. oktober 2013 - 12:29 #2
Formlen i den sidste linje burde virke. Har ingen problemer med formler med den pågældende syntaks.

Hvilken version af Excel anvender du?
Hvilken fejlmeddelelse får du?
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2013 - 10:09 #3
Jeg benytter Excel 2013 på Windows 7. Helt nøjagtig forsøger jeg dette:

=SUM.HVIS(Okt:Jan!J:J;"Løn DTU";Okt:Jan!E:E)

hvor resultet i cellen bliver

#VÆRDI!

med fejlmeldingen

En værdi, der bruges i formlen, er af forkert datatype.
19. oktober 2013 - 12:39 #4
Så blev det en SUM.HVIS()-formel - og ikke en SUM()-formel, som i dit spørgsmål.

SUM.HVIS() kan ikke håndtere flere ark på en gang.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2013 - 15:44 #5
Det lykkes mig at finde en løsning. I summeringsarket skriver jeg:

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&E6:E17&"'!J:J");"Test-tekst";INDIREKTE("'"&E6:E17&"'!E:E")))

Her summeres alle felter i kolonne E i et ark, hvis indholdet i kolonne J i arket er lig "Test-tekst". Og alle arkenes summeringer lægges så sammen.

Jeg er nødt til at indtaste alle arknavnene i summeringsarket - det sker i cellerne E6-E17 i dette tilfælde. Det er en ulempe, så metoden kan ikke bruges ved varierende ark.

http://www.excelforum.com/excel-formulas-and-functions/676965-sumif-across-multiple-sheets.html