Avatar billede Matzi Nybegynder
09. september 2013 - 21:22 Der er 32 kommentarer

Tilslutning af ældre hjemmebiograf til nyt Smart TV

Hej

Min kæreste har et ældre Philips hjemmebiograf, med DVD og surroundsound, og vi har lige købt et nyt TV: Philips 46" LED-TV 46PFL4508T. I vors gamle tv som også var et ældre Philips HD Ready TV, skulle vi bare tage SCART-stikket fra hjemmebiografen og sætte det i TV'et. Dette har vi også gjort her, dog desværre uden held. Nogle kloge hoveder der kan hjælpe her?
Avatar billede Matzi Nybegynder
11. september 2013 - 17:41 #1
Det skal lige siges at surroundsounded virker fint når vi sætter en DVD i, men ikke på TV'et. Slet ikke nogen der ved noget omkring dette? Den skriver også SCART når jeg slår hjemmebiografen til at køre lyd over TV'et, men der kommer bare ikke noget lyd ud.
Avatar billede fhansen82 Mester
11. september 2013 - 19:05 #2
Det kan være, at du skal ind og angive noget på selve fjernsynet i dettes indstillinger. Men ellers tjek GODT efter at SCART stik sidder helt korrekt. Kender ikke noget mere ustabilt end SCART stik. Hvad er det som skriver S'SCART'; fjernsynet eller anlægget? Har du flere SCART indgange i fjernsynet?
Avatar billede Matzi Nybegynder
11. september 2013 - 23:06 #3
Det er oppe i toppen af TV'et som skriver SCART når jeg slår over på "TV" på hjemmebiografen, men der er ingen lyd. SCART-stikket sidder fint i, har prøvet at tjekke om det sidder løst, men gør det ikke. Har kun én indgang til SCART stik. Mht til instillinger har jeg prøvet flere ting, uden det hjælper. Slået selve lyden fra i TV'ets højtaler, samt valgt "Surroundsound" til i menuen uden held.
Avatar billede fhansen82 Mester
12. september 2013 - 09:41 #4
Når du skal sende lyd til dit TV, skal det sendes som stereo, hvis dit TV skal afspille lyden. Tjek også om du evt. sender lyden digitalt? Den skal sendes analogt fra reciever.
Avatar billede Matzi Nybegynder
12. september 2013 - 12:29 #5
Har prøvet at sætte lyden på stereo på TV'et under indstillinger, men uden held. Hvordan kan jeg se om jeg sender lyden digitalt? Og ikke analogt?
Avatar billede fhansen82 Mester
12. september 2013 - 13:57 #6
Det er på receiveren, lyden skal sendes analogt. Ikke TV'et. Hvis lyden er sat til at køre digitalt 5.1 fx, så kan TV'et ikke forstå det, andet end at der kun spilles de lyde som sendes til højre og venstre fronthøjttaler. Dvs. alt lyd sendt til center, begge baghøjttalere og SUB, ikke bliver spillet af fjernsynet.
Avatar billede Matzi Nybegynder
12. september 2013 - 16:41 #7
Nu ved jeg faktisk ikke om der en indstillings funktion på recieveren, eller om det har noget med et stik at gøre for at sende lyden analogt? Somsagt har ikke så meget forstand på det tekniske inden for det.
Avatar billede Matzi Nybegynder
12. september 2013 - 16:50 #8
Der er en "setup" funktion på recieveren, men problemet er at både hjemmebiografen og TV'et begge er Philips, så når jeg trykker på "Setup", overlapper den TV'et og går under tv indstillinger.
Avatar billede fhansen82 Mester
12. september 2013 - 16:51 #9
Alt som sendes gennem SCART er analogt. Du kan ikke sende digitlat her igennem. Derfor, hvis der på receiveren ved en fejl, er sat til at sende lyd digitalt, så kommer der ingen lyd igennem. Nu ved jeg ikke hvilket enhed du forsøger at spille fra, men hvis det er fra DVD'en, så kunne det jo også på denne, at der skal ændres indstilling. DVD-afspilleren håndterer højest sandsynligt lyden i digital form, og konverterer den til analogt, som så snedes videre til receiveren, som sender videre til fjernsynet. Blot en tanke.
Avatar billede fhansen82 Mester
12. september 2013 - 17:10 #10
Dæk med hånden over infrarødmodtageren på den enhed, som du ikke ønsker skal have aktiveret menu'en/setupfunktionen. Eller hold fjernbetjeningen meget tæt på den enhed (peg direkte) du vil indstille på.
Avatar billede Matzi Nybegynder
13. september 2013 - 12:43 #11
Nu har jeg prøvet at gå helt tæt på dvd/recieveren, men jeg kan ikke få nogen menu frem når den står til at afspille lyd til TV, kan kun når der er en DVD-skive i den, og den står til DVD. Men der er ingen valgmuligheder med analog, der er kun valgmuligheder med lip-sync og antal ms lyden skal være på de forskellige højtalere. Under indstillinger på TV'et, er der en "map" der hedder "kilde". Der kan jeg vælge scart under, og under scart er der flere muligheder, såsom DVD-afspiller, Hjemmbiograf, Lydsystem, HD-optager, andet, osv. Og når jeg har valgt DVD-afspiller, Hjemmebiograf, og Lydsystem kommer der stadig ikke lyd på TV'et. Jeg kan klikke ind under hver enkelte, og så går TV'et over på "SCART" men så står der intet signal.
Avatar billede fhansen82 Mester
13. september 2013 - 17:26 #12
Okay, så det er en receiver med indbygget DVD-afspiller? Hvis du prøver at afspille en lyd CD, kommer der så lyd?
Avatar billede Matzi Nybegynder
13. september 2013 - 17:49 #13
Jep, det er et hjemmebiograf sæt vi har. Nej har ikke prøvet en lyd cd. Men det mærkelige ved alt det her er at vores ældre Philips TV, som kun var HD ready, en temmelig gammel model, den kunne sagtens køre lyd over højtalerne når den stod til TV, og var bare sat til med samme SCART-stik.
Avatar billede fhansen82 Mester
13. september 2013 - 17:57 #14
Ja, det lyder mærkeligt. Det var også derfor jeg fiske efter, om det kunne være en knap I var kommet til at trykke på ved en fejl. Men jeg ville helt klart kigge i indstillingerne for fjernsynet, om der ikke er noget med brug af højttalerne i fjernsynet. Syntes at mindes, at selv have set noget lign.
Avatar billede fhansen82 Mester
13. september 2013 - 18:05 #15
Har I stadig det gamle TV? Hvis ja, så prøv at sætte det til igen, og se om der stadig kommer lyd ud.
Avatar billede Matzi Nybegynder
13. september 2013 - 18:54 #16
Nej desværre. Men synes bare ikke det kan passe at et gammelt tv sagtens kan fungere med lyden, og et nyt ikke kan. :)
Avatar billede fhansen82 Mester
13. september 2013 - 20:07 #17
Det har du ret i, og jeg vil æde min gamle hat på, at det selvfølgelig kan lade sig gøre. Der er bare et eller andet vi enten overser, eller et eller andet som ikke er indstillet korrekt. Men er ved at være blank på hvad det kan være.
Avatar billede Matzi Nybegynder
13. september 2013 - 23:30 #18
Umiddelbart tror jeg måske det hele ligger under den mappe "kilde" der, men mht at få SCART-stikket til at fungere så der ikke står "intet signal" skal jeg have fundet ud af på en måde.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2013 - 00:29 #19
Nu skal jeg lige være sikker. Har du heller ikke noget billede? Er der slet ikke noget som kommer igennem?
Avatar billede Matzi Nybegynder
14. september 2013 - 01:03 #20
Når jeg er under mappen kilde og har enten valgt hjemmebiograf, eller et andet system for at teste, og klikker ind på det, er billedet sort, hvor der står intet signal
Avatar billede Matzi Nybegynder
14. september 2013 - 01:20 #21
Men hvis jeg bare sætter den til enten hjemmebiograf, dvd-afspiller eller lydsystem, og går tilbage til at se TV, kan jeg sagtens se billede, dog uden lyd.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2013 - 10:35 #22
Jeg er næsten overbevist om, at højttalerne på TV'et skal "slåes til" i de modes du nævner. Tror der ligger en setting i fjernsynet, hvor du kan angive, at højttalerne i fjernsynet skal benyttes. På normal vis når du har en hjemmebiograf og afspiller herfra, spilles lyden fra anlægget, og fjernsynets højttalere vil derfor IKKE skulle spille med, da det forstyrrer lydbilledet. Det er mit bedste bud. Kan ikke komme på andet desværre.
Avatar billede Matzi Nybegynder
14. september 2013 - 15:03 #23
Har siddet og rodet med indstillingerne på TV'et, og slået lyden til på TV'et, og prøvet de forskellige modes, men der kommer kun lyd ud af TV'et, og ikke anlægget's højtalere, selvom den står på TV. Så er nu fuldstændig blank igen om hvad jeg skal gøre.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2013 - 15:40 #24
Og jeg er også pænt forvirret nu. Var det ikke lyd ud gennem fjernsynet du ønskede jf #2
Avatar billede Matzi Nybegynder
14. september 2013 - 18:36 #25
Nej, det var lyd ud igennem mine surround højtalere, som høre til hjemmebiograf sættet. Altså hvor jeg kunne se almindelig TV kanaler og få lyden ud igennem disse højtalere, og ikke højtalerne på TV'et som iøvrigt virker fint nok.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2013 - 21:10 #26
Aha. Nu tror jeg vi kommer nogen vejne. Ud fra din post #2, forstod jeg det som, at lyden ikke kom igennem til TV'et. Okay, so far so good. Så har jeg en idé til hvad der er galt. Er du HELT 100% på at alle kabler, som var koblet til det gamle TV, er blevet koblet til på det nye og i de korrekte indgange. Jeg "mener" ikke at du kan føre lyden fra fjernsyn til anlæg via SCART. SCART i TV'et er umiddelbart KUN ind. Derfor skal du have koblet et par RCA kabler til (som regel rød/hvid stik), fra fjernsynet til anlægget. Hvis du allerede har det, så har du grangiveligt placeret stikkene i de forkerte indgange. I fjernsynet skal du benytte Audio Out, og i anlægget skal du bruge Audio In, evt. i området som måske hedder 'TV' el. lign. Hvis du evt. har manualen til anlægget, kan du støtte dig til den. Ellers skal jeg bruge noget mærke/model for at blive klogere.
Avatar billede Matzi Nybegynder
15. september 2013 - 13:39 #27
Jeg er helt 100% på at det røde og hvide stik ikke var sat til vores gamle TV, da de eneste farvede stik sidder enten til vores Wii, eller PS2.
Avatar billede Matzi Nybegynder
15. september 2013 - 13:58 #28
Vores hjemme biograf hedder: Philips: DVD Home Theater System, model: HTS3357
Avatar billede Matzi Nybegynder
15. september 2013 - 14:01 #29
Men udfra modellen ser der ud til at være både en nyere og ældre model, hvor vores er den ældre model af den.
Avatar billede fhansen82 Mester
15. september 2013 - 22:59 #30
Okay. Ja, det ser ud til, at man skal have 'TV' valgt på anlægget for at dette virker.
Er det sådan, at i forbindelse med det nye fjernsyn, at I så nu ser Jeres TV kanaler digitalt i stedet for analogt? Har I evt. haft en boks, som har konverteret TV signalet til analogt, og sendt det til fjernsynet? I så fald har vi sikkert løst hvorfor det ikke virker. Digital modtagelse kan ikke sendes via SCART, og skal derfor overføres på anden måde. Tror evt. AUDIO OUT på TV'e kan bruges, og sluttes til AUX IN på anlæg. 'SOURCE' på anlæg skal så vælges til 'AUX' i stedet for 'TV'. Tilslutningen sker med RCA kabel (hvid/rød stik).
Avatar billede Matzi Nybegynder
10. oktober 2013 - 20:49 #31
Hej.

Undskyld at der er gået så lang tid, har haft lidt travlt. Har nu købt et RCA kabel, og sat det sorte stik i AUDIO OUT på TV'et, og det røde og hvide i recieveren. Har prøvet at vælge kilde på TV'et til forskellige men uden held. Hverken når receiveren står på TV eller på AUX er der lyd i.
Avatar billede fhansen82 Mester
11. oktober 2013 - 22:10 #32
Er du sikker på at der står AUDIO OUT? Er det høretelefonudgangen du benytter? Altså er det stikket i siden af fjernsynet du benytter, eller det som er placeret på bagsiden af fjernsynet? Hvis du benytter det på bagsiden, så er det nemlig AUDIO IN. Jeg kan se jeg har været ved at lede dig lidt på afveje, da jeg ikke havde konsulteret manualen til fjernsynet, da jeg gik ud fra, at der var analog audio out med RCA. Det er der ikke, men det har du løst med et minijack stik, lyder det som, så det er fint. Ikke den bedste løsning dog, hvis det er høretelefonudgangen du benytter. Nu er jeg ikke helt sikker på hvad din model er udstyret med, så spørger derfor lige: Er der HDMI udgang og coaxial indgang på forstærkeren? Hvis der er det, vil jeg helt klart anbefale at købe et HDMI kabel og et coaxial kabel. De kan begge købes for forholdsvis små penge. Det kan fx ikke betale sig at købe de dyre HDMI kabler. Køb bare et til 30-100 Kr. I ønsket længde. Derved får du alt overført digitalt. Du vil derved bruge coaxial IN til at modtage lyden fra fjernsynet i stedet for RCA (analog). Dette skulle bare virke. Beklager det bliver lidt kringlet. Håber det er til at finde ud af :O) Ellers så vend lige tilbage med hvor du har tilsluttet minijackstikket.