Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 14:53 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Formatering af pc

Hejsa.
Jeg skulle til at formatere min vens pc men da jeg havde formateret den og skulle installere windows, så stod der at windows ikke kunne installeres på denne harddisk.

Nogle der ved hvad der er galt? Har formateret min egen og mange andres uden der har været problemer..
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 15:25 #1
Er det en ny  Pc.??
Gerne nogle flere oplysninger.
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 16:38 #2
Det er en Asus, model ved jeg ikke men rimelig ny. (han købte den i USA her sidste år da han var på udveksling)

Hvilke oplysninger skal jeg skrive mere? :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 16:48 #3
Hvis du læser yderligere oplysninger hvor der står
Windows kan ikke installeres på denne harddisk.
står der sikkert at den er GPT og ikke MBR ??
prøv så at se i bios om der under Boot står EFI/UEFI så skal de Disables
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 17:34 #4
Nu har jeg gjort dem disable inde i bios (det var kun den ene der ikke var..) Men den siger stadig det samme.. altså at den valgte disk er af GPT-partitionstypeen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 17:46 #5
Så skal disken slettes og omdannes til MBR gøres nemmest når den er sat som slave
Ellers skal du bruge Diskpart
http://gratisupload.dk/vis_billede/701072/
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 17:48 #6
Glemte at du skal  skrive MBR i stedet GPT for når du har slettet partitionen
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 18:28 #7
Okay, har du en guide eller hvordan gøres det med at slette og omdanne disken? Jeg er nemlig også i tvivl om hvilken en disk der er den rigtige, da der er to der hedder "primær". Den ene er på 186,2 GB og den anden er på 254 GB.
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 18:29 #8
Men har formateret dem alle
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 19:02 #9
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 19:11 #10
Men jeg kan jo slet ikke komme ind på windows da jeg har formateret den..
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 19:38 #11
Du skal i Comando prompten
Prøv når du er fremme hvor du skal vælge hvilken disk du vil installere på at trykke shift plus F10 om du får prompten?
ellers skal du sætte disken som slave på en anden pc
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 19:50 #12
Jeg tror det er comando prompten jeg har fremme nu, det er et vindue med en sort baggrund den hedder noget med cmd.exe til sidst. Men hvad gør jeg så nu? Beklager at jeg ikke ved så meget om det.. men håber du vil hjælpe mig igennem det.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 21:03 #13
Så er jeg tilbage Var kaldt ud!
Du skal skrive diskpart tryk ok dernæst skriv list disk tryk ok
Og derpå fælg den anden vejledning
http://gratisupload.dk/vis_billede/701083/
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 21:20 #14
Når jeg har gjort det du har skrevet skal jeg så skrive det som du har skrevet på billedet "list partition" ?
For når jeg skriver det, skriver den at der ikke er valgt nogen disk.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2013 - 21:37 #15
Nu kan jeg ikke rigtig huske det jeg ville ikke gå videre på min så ville jeg jo miste mine data derfor fik du kun dertil men prøv med convert mbr.
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
02. september 2013 - 21:48 #16
Det virker ikke.. Uanset hvad jeg gør skriver den at jeg skal vælge en disk. Den skal ikke slettes først eller noget?
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 13:31 #18
Okay, det lyder nemt nok, men hvilken harddisk er den rigtige som jeg skal slette?
http://gratisupload.dk/vis_billede/701110/
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2013 - 14:52 #19
Det du viser er en eneste Harddisk med fabriks indstillinger
og kan ikke ændres uden at nedlægge alle Partitioner. du skal slette dem en for en det er derfor jeg har skrevet at det er lettest hvis du kan sætte den som slave i en anden PC.
i min Asus er der plads ti 2 Harddiske.
Som du kan se her MBR er nedtonet fordi de kører GPT
http://gratisupload.dk/vis_billede/701113/
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2013 - 15:06 #20
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 16:27 #21
Hvad betyder det at sætte den til slave? men jeg skal slette alle de partitioner der er og derefter gøre som du viste før med de billeder? Eller er jeg helt forkert på den..
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2013 - 16:38 #22
Du skal slette samtlige Partitioner alle 5 ellers kan du ikke ændre den til MBR man kan kun gøre det for hele Harddisken
det du har er én harddisk med 5 Partitioner:
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 16:47 #23
Okay. Når jeg så har slettet dem alle, så skal jeg lave en ny, som du har vist på de billeder før, ikke?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2013 - 16:52 #24
Ja!!!!!!!
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 16:59 #25
Jeg prøver!:)
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 17:03 #26
SÅ er den endelig igang med at installere! tusind tak for hjælpen. Der burde vel ikke være flere problemer nu? :)
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 17:09 #27
Og hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2013 - 17:11 #28
Du skriver et svar ved at flytte markøre fra kommentar til svar jeg samler ikke point.
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 17:25 #29
Tak :)
Avatar billede Sebbeviborg Nybegynder
03. september 2013 - 17:57 #30
Nu mangler jeg sgu netværksdriveren og har ingen cd. Nogen der kan finde netværkdriveren til asus k55a? Ville blive så glad!
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2013 - 18:07 #31
http://kortlink.dk/asus/cu7e

Og så husk at vinge af på dit svar så det er lukket