Avatar billede larsini Seniormester
17. august 2013 - 10:50 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Flytte Win XP fra D-drev til C-drev

Jeg har en ældre bærbar Dell Inspiron med C-drev 60 GB og 50 GB ledig og et recovery D-drev på 8 GB og på D-drevet er der kun 500 MB ledig, så jeg begynder af få fejlmeldinger om at der ikke er plads nok
Kan jeg flytte styresystemet fra D til C sammen med nogle få programmer som jeg (fejlagtigt) i tidernes morgen fik placeret på D-drevet.
Er der en ekspert som kan anbefale et værktøj til en sådan operation??? eller er man nødsaget til at løse problemet the hard way...!
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 11:17 #1
Du kan ikke flytte XP, men du kan frigøre plads fra den store partition, og bagefyer give pladsen til den anden. Det kan gøres med EaseUs Partition manager. (gratis)http://www.partition-tool.com/landing/home-download.htm
Avatar billede larsini Seniormester
17. august 2013 - 12:00 #2
aha - ja dér lærte man noget, det vil jeg prøve - bliver ikke i dag (jeg er under kommando af forstanderinden) - måske kan man slå de 2 partitioner sammen? på den anden side d-drevet skal jo bare øges med 5 GB, det burde være rigeligt?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 12:20 #3
Ja man kan godt slå partitionerne sammen. Men egentligt er dit D-drev stort nok fra begyndelsen, du har bare gjort den fejl, at lægge store programmer der. De skulle have været lagt på C-drevet. Men Ok man skal jo lære det først. Hvis du kun vil tilføre plads til D-drevet er 5GB ikke nok. Man skal have min 10% friplads. Så hvis du ikke lægger flere programmer ind, er 10GB ok. Men det gør du måske? Så læg du hellere 20GB til D-drevet.
Avatar billede larsini Seniormester
17. august 2013 - 12:33 #4
20 GB det gør jeg. jeg ved det jo godt - problemet er opstået fordi jeg ikke lagde mærke til, at mange programmer default installerer sig på samme drev som Windows, jeg har bare sovet i timen - foreløbig tak, jeg pusler videre og melder tilbage en af dagene
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 12:37 #5
Ok held og lykke med det:)
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. august 2013 - 13:35 #6
H339
Er du sikker på At Styresystemet kører på D: Drevet?
Avatar billede larsini Seniormester
17. august 2013 - 13:47 #7
helt sikker - der var osse en Windows folder på c da jeg overtog pcen, men den døbte jeg om til windowsold, og der skete intet derved. så win ligger på d - nu er det kun en sekundær pc så det er ikke liver om at gøre det rigtige men tror jeg vil reducere c og øge d som foreslået
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. august 2013 - 13:50 #8
Så skal du i hvert fald passe på hvad du gør med C: Drevet for at kunne køre et styresystem fra andre drev end C: Drevet må der være en eller anden form for Dual boot.
Avatar billede larsini Seniormester
17. august 2013 - 16:19 #9
dual boot - godt tænkt.

har netop kørt en belarc som fortæller at win xp pro ligger på D med et licens nr som svarer til den cd jeg har liggende, så jeg går i gang med at reducere C og øge D drev
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. august 2013 - 16:34 #10
Pas på du ikke fjerner denne som ligger i msconfig på C.Drevet
http://gratisupload.dk/vis_billede/700449/
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 17:34 #11
#6
Nej, det undrede også mig, men jeg kan jo kun gå ud fra hvad spørger skriver. Jeg mener at have læst, for længe siden, at på nogle computere, med installerede windows, har man lagt et recovery program på C-drevet og windows på D-drevet. Men jeg ved ikke om det er sand. Hvis det er, er det da skørt, for hvis der er problemer med boot, vil windows altid søge at åbne C-drevet. Jeg kan nu heller ikke forestille mig en dual boot på den maskine.
Avatar billede larsini Seniormester
17. august 2013 - 17:35 #12
# 10 det gør jeg.

har hentet EaseUs Partition Manager - man skal være lidt skarp for ikke samtidig at få en masse kinesisk snavs med i downloaden...!

jeg har rodet lidt med EaseUs, det kræver at man læser vejledningen, mit kina-engelsk* er OK, men har andet at gøre en lørdag aften - vender tilbage

tak for udvist deltagelse so far

* foolish man give wife grand piano, wise man give wife upright organ
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2013 - 17:52 #13
Du behøver ikke at studere så meget. Se billedet fra linket, og følg pilene i nummer orden: http://peecee.dk/upload/view/418924
Billedet kan gøres større.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 09:25 #14
#13 tak, tak. ja så langt som til pkt 3 nåede jeg i går efter at have lavet en unallocated partition på 8 GB, men hvordan får jeg den kørt sammen med partition D som er det drev der for lille ???
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 09:54 #15
Når du går ind på dit D-drev, pile 1+2. Står der så ikke noget med Unallocated space befor? det skulle der gerne, for det er den plads du kan tildele D-drevet.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 10:03 #16
tak for hurtigt svar - jeg havde lige sat pcen i gang med backup, som jeg nu annullerer - tilbage om lidt
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 10:14 #17
hvis jeg starter med D og derefter resize står der
Space before 0,0
partition size 7232,4 MB
unallocated Space after 0,0

full stop
skal jeg ikke starte med C drev som er det der skal reduceres ?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 10:22 #18
Da du havde formindsket C-drevet fik du formodentlig en ny linje
unallocated space svarende til det du havde formindsket C-drevet med. Du har måske ikke afsluttet med, foroven, at trykke på "Apply"
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 10:27 #19
det havde jeg ikke,  og har nu et F drev på 9 GB
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. august 2013 - 10:38 #20
Det nye drev på de9 GB hvor ligger det i forhold ti det drev der skal udvides? hvis det ligger til højre for det drev der skal udvides så lad det være uallokeret og gå ind i diskhåndteringen højreklik på drevet der skal udvides og tryk på udvid diskenhed.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 10:43 #21
det ligger til venstre
så nu har vi
nyt F 9 GB
reduceret C
og endelig til højre yderst D, som skal udvides med F på 9 GB

er vi tæt på ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. august 2013 - 10:49 #22
Jeg bruger altid Windows eget værktøj!

http://gratisupload.dk/vis_billede/700483/
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 10:52 #23
Du skulle ikke have fået et F-drev, men bare 9GB unallocated.
Hvis du højreklikker på F-drevet, kan du delete, og frigøre pladsen.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 10:55 #24
tak til poko, det havde jeg helt glemt fandtes, nok fordi jeg aldrig har brugt det.

tror H339 er tæt på at bring mig i mål
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 10:57 #25
nu har jeg så 9 unallocated
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 11:05 #26
som skal tilføjes D, som er boot drev, på en eller anden måde?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 11:13 #27
Når du åbner D 1+2 så skulle der nu gerne være 9GB unallocated.

poko1. Husker jeg forkert, når jeg mener, at på XP diskhåndtering ikke er de samme muliheder som på 7&8 ?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 11:20 #28
Ps. Så skulle du kunne du omvendt trække de 9GB ind på D.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 11:23 #29
sådan er stillingen nu

http://gupl.dk/700486/
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 11:27 #30
Ja det er fint. Nu skulle du uden videre kunne trække de 9GB ind på D.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 12:22 #31
Nu har jeg selv, med samme metode, flyttet plads fra F-drevet til E-drevet. Foroven står der hvor meget unalloceted plads man har, og for neden står det også noget. Begge "Skyderne" både til højre og venstre side, skal helt ud til siderne, så der er o tilbage i begge felter.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 14:40 #32
som jeg læser vejledningen skal de 2 drev man vil smelte sammen være adjacent dvs støde op til hinanden og det gør de jo ikke hos mig. Hertil kommer at det åbenbart er begrænset hvad man kan tilføre en boot-drev, ellers var det jo ret nemt bare at føre indholdet på mit C drev over på D.

Tror jeg må droppe det eller evt prøver Windows værktøjet.

Stor tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 15:17 #33
Nej nu laver du altså rod i det hele. Det vi arbejder på, er at overfører plads fra C. til D. Og nu har du 9,11GB lige til at lægge ind på D. http://peecee.dk/upload/view/418976
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 15:18 #34
Blå pil = træk til højre.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 15:49 #35
du ret, man skal ikke gi' op - åbner nu pc'erne igen
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 15:56 #36
Diskhåndtering i XP er ikke så god som i windows 7+8.
Avatar billede larsini Seniormester
18. august 2013 - 17:43 #37
problemet er løst:

jeg havde på boot-drevet D i alt 9 GB og det var næsten helt fyldt op.

på C-drevet havde jeg 49 BG ledig.

jeg hentede MiniTool Partition Wizard Home Edition v8.0 på www.partitionwizard.com - det kostede gratis.

med få klik og på mindre end 60 sekunder havde jeg flyttet 9 GB fra C-drevet til D-drevet.

og alt kører som det skal.

en særlig tak til H339 og også tak til poko1

så jeg lukker