Avatar billede dallan2007 Nybegynder
17. december 2012 - 12:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mister forbindelse til nettet (trådløs router)

Jeg har fornylig opsat en trådløs router hos en kammerat, og det virkede fint den første uge, men nu bliver han jævnligt smidt af (mister forbindelsen).

Hvordan undersøger jeg nemmeste om det er routeren det er galt med eller forbindelsen udefra?

(D-link router på en fiberforbindelse).
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
17. december 2012 - 14:54 #1
Den nemmeste måde at udelukke routeren/det trådløse på, er enten ved at kable uden om routeren, og derved udelukke routeren, hvis problemet fortsætter, eller at kable computeren direkte på modemet, og derved udelukke det trådløse.

Hvis der er flere computere tilsluttet, er spørgsmålet om det er på én eller alle computere problemet opstår. Er det kun på én, skal fejlen nærmere findes på denne. Er der flere, kan du prøve ovenstående.

Til tider kan du også på dit modem se, om det er forbindelsen udefra eller i huset der fejler. Ved du hvad dit modem hedder af mærke og model?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2012 - 17:53 #2
Har du forsøgt at reparere forbindelsen?
Har du forsøgt at resette router?
Reset af router kan gøres ved at slukke for den i 30 sek og tænde den igen. Nogle modeller har en knap man kan trykke på bagpå routeren.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
19. december 2012 - 09:41 #3
Hejsa og tak jer begge for svar ^^

Routeren er en DAP-1522 D-link.

Han prøvede at tilslutte den direkte til modem, og på et tidspunkt gik signalet helt ned på 1 bar, men det forsvandt dog ikke. Nu var det en kort test (1 dag), men umiddelbart tyder det på dårligt signal udefra.

Han prøvede derefter at tilslutte routeren, og så gik det åbenbart helt galt, for nu kan den kun fange 1 trådløs enhed.

Så nu prøver jeg at geninstallere routeren så han har net (omend ustabilt) her i julen hvor han får huset fuld af gæster.

Bag på routeren er der en dims hvor man kan sætte routeren til enten: Bridge, AP2.4Ghz og AP5.0 Ghz. Jeg antager at jeg skal holde mig fra bridge, og jeg havde da også oprindelig fået den til at spille på AP5.0Ghz, men nu gider den altså ikke.

På den bærbar fanger den ganske korrekt netværket, men den skriver kun 54Mbps selvom jeg har sat routeren til mixed på alle standarder (inkl. N). Ydermere så skriver den bærbar også at signalet er svagt/dårligt, og på min telefon kan jeg heller ikke tilslutte mig routeren.

Nu prøver jeg at ændre det til AP2.4 Ghz og leger lidt udfra det.

(Hvis jeg følger guiden for opsætning og vælger tilslutning via Push Button så virker det ikke, og har aldrig gjort.)
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
21. december 2012 - 14:34 #4
I må gerne begge smide et svar, så lukker jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2012 - 15:23 #5
svar