Avatar billede lurup Ekspert
15. november 2012 - 14:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Netærk uden kabler måske 3g eller 4g

Jeg er på en efterskole hvor vi er 200 elever samt 40 ansatte.
Vi bruger i dag en del penge og timer på netværket.
Er du mulige at lave det hele trådløs ???
Altså så alle får en usbnøgle med modtager på og bruge den til skolens net samt fælles printer ???
Hvordan ??
Pris ??
Avatar billede sadolin1978 Novice
15. november 2012 - 15:26 #1
ja det vil være muligt vil dog anbefale at droppe ideen med 3G eller 4G men istedet bruge lidt penge på en ordenlig udbyder udstyr samt netkort. Dertil skal der laves noget login system til et domaine så der er adgang til printer og evt. fælles drev.
hvad der skal bruges af udstyr og prisen på dette afhænger af skolens størrelse.
Avatar billede lurup Ekspert
07. december 2012 - 09:00 #2
Hvor omfattende vil det ca være ??

Det er en efterskole med 200 elever 40 ansatte....
80 værelser
20 klasserværelser
2 Haller
Avatar billede sadolin1978 Novice
07. december 2012 - 10:09 #3
Har eleverne selv computere med eller låner de på skolen ?

at oprette de 240 personer på serveren vides ikke hvor langt tid det tager, men det er admin arbejde.

hvor stort areal drejer det sig om??
hvordan er bygningerne??
skal der laves et netværk til lære og et til elever ??

Alt dette skal tages med ind i beregningerne om eks. hvor mange AP der skal bruges og deres placering

det vil sige at der skal nok en ud og se på bygningerne
Avatar billede lurup Ekspert
07. december 2012 - 10:14 #4
Vi har ap i dag og forbindelse ved TDC

Vi syntes bare vi bruger for meget tid på at udbygge og vedligehold .

Vi snakkede om det andet med 3g-4g vil være meget nemmere og billige for os ??

Vi ar  både elev og lærer net
Avatar billede sadolin1978 Novice
07. december 2012 - 16:12 #5
ok så har jeg misforstået det oprendlige spørgsmål.

men jo det kan lade sig gøre enten via VPN på alle maskinerne også elevernes private, eller via adgang til fjernskrivebord hvor der så skal arbejdes på fra alle 240 maskiner.

indkøb ville nok kræve enten 240 USB modemer med dertil hørende data abb. eller omkring 40 routere med dertil hørende data abb. Her skal så regnes på hvor meget det vil koste her tænker jeg på abb. størrelsen da der stadig skal være til at komme på nettet med en rimelig hastighed.

så administrativt og øknomisk så vil jeg sige det slet ikke kan svare sig
Avatar billede lurup Ekspert
07. december 2012 - 16:51 #6
ok
Tak
Svar lige
Avatar billede sadolin1978 Novice
07. december 2012 - 17:44 #7
svar som overstående i #5