Avatar billede ptj_11 Forsker
10. november 2012 - 05:02 Der er 1 løsning

Lan OK, minus Wan

Jeg er stødt på et besynderligt problem, og er efterhånden løbet tør for gode ideer.
Problembeskrivelse:
Hjemmenetværk med flere enheder tilsluttet:
Internet via tlf. forbindelse
Router
PC-1 - Win7 >> Win8 HP-Bærbar
PC-2 - Win7        IBM-Staionær
PC-3 - Win7
Nas-server
Sonos.
PC-1-3 trådløst forbundet
Nas + Sonos kabelforbundet
Alt har virket fortrinligt til i dag, hvor ejer køber og installerer opdatering til Win8 på PC-1.
Herefter opstår der problemer med adgang fra PC-1 til shares på PC-2 som hidtil har fungeret OK.
Shares nedlægges og genoprettes igen, uden at det derfor kommer til at fungere.
Dette løses ved, at oprette begge brugere på begge maskiner, og ændre styringen af adgang til "Anden konto" fra "Lad Windows håndtere adgangen", og derefter benytte de oprettede brugerkonti.
Herefter er der adgang mellem begge maskiner til respektive shares, men adgang til Internettet forsvinder på PC1, mens PC2 har hul igennem.
Routers administratorside kan heller ikke kontaktes fra Lan siden fra PC-1, men adgang fra PC-2.
Følgende er forsøgt på PC-1:
Netsh Winsock Reset
Ipconfig /flushdns
Browser cache tømt
Browsere anvendt: IE, Mozilla Firefox og Google Chrome
Kabelforbundet PC-1 til router
Alle ændringer på "Hjemmegruppe" stillet retur til de oprindelige.
Dette ændrer mærkeligt nok ikke ved adgang til shares fra begge maskiner. Dog forlanges stadig brug af anden konto
Alle tilsluttede enheder slukket, undtaget PC-1
Router genstartet
Netkortet slettet og geninstalleret
Forsøgt stillet tilbage ved hjælp af "Gendannelsespunkt" til tidligere fungerende tilstand,
Eneste tilgængelige gendannelsespunkt var ca. 30 min. gammelt, og fra efter problemet opstod. Det ser ud til, at Win8 installationen automatisk markerer "Overskriv ældre gendannelsespunkter". (Hvor er det dog intelligent).
Windows fejlretningsværktøj konstaterer et problem, men giver intet bud på årsagen. Det er nok genbrug.
Alle forsøg udført, logget på med den aktiverede administratorkonto.
Begge maskiner er blevet genstartet, PC-1 efter hvert ændringsforsøg.
Der fremkommer ingen fejlmeddelelser, kun "Siden kan ikke vises".
Jeg kan kontakte alle 3 PC´ere remote via TeamViewer, NAS og Router via browser/internettet.
Dette betyder altså, at kontaktmetoden til PC-1 via TeamViewer fungerer, selv om der ikke kan etableres adgang fra samme til internettet via browsere. I sig selv ret besynderligt.
Intet af det forsøgte har løst problemet.
Sidder der en af jer derude med et par gode ideer, så hører jeg meget gerne om dem.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. december 2012 - 04:49 #1
En opdatering + løsningen.

Jeg har senere fundet frem til, at sikre (HTMLS) hjemmesider kunne kontaktes til forskel fra usikre (HTML).

Dernæst prøvede jeg at deaktivere firewall´en (Bullguard). Dette resulterede i at ingen hjemmesider kunne kontaktes.
Altså, med firewall aktiv, så overtrumfede firewall´en en anden sikkerhedsforanstaltning.

Denne viste sig at være Windows Defender.
Med den afinstalleret, Bullguard afinstalleret og dernæst geninstalleret, så virker alt igen.
Alle hjemmesider kan nu kontaktes.
/ptj_11